Med et progressivt syn på salgsmotivasjon
Abstract
Denne oppgaven er en bacheloroppgave i fagretningen markedskommunikasjon,
MRK 36901, der vi har tatt for oss temaet motivasjon av selgere. Dette er et tema
som er svært viktig i næringslivet i dag og for markedskommunikasjon generelt. I
tillegg mener vi at motivasjon på arbeidsplassen er svært viktig for både trivselen
og lønnsomheten, og det er derfor vi har valgt å ta for oss dette temaet.
Vi har løst oppgaven med bakgrunn i problemstillingen ”hva motiverer selgerne i
Krogh Optikk avdeling Nordregate”. Her har vi sett på hva Krogh Optikk gjør for
å motivere sine selgere i dag, og ved hjelp av ulike metoder har vi kommet frem
til hva som faktisk motiverer selgerne.
Vi starter oppgaven med å greie ut om relevante behovs- og motivasjonsteorier,
samt at vi ser på ulike insentiver og psykologiske motivasjonsfaktorer. De
teoriene vi har tatt for oss er Maslows behovsteori, kognitiv motivasjonsteori,
sosiale motivasjonsteorier og jobbkarakteristika- modeller. Videre i oppgaven har
vi et metodekapittel der vi går gjennom valg av analyseformål og respondenter,
forskningsdesign, samt metodens påvirkning på respondentene og undersøkelser
av hypoteser. Her ser vi også på eventuelle forskjeller mellom de ulike
selgergruppene; optiker, selger og deltidsansatt. I kapittel fire har vi behandlet
resultatene vi fikk i spørreundersøkelsen, og i kapittel fem har vi analysert og
drøftet disse resultatene, samt de resultatene som vi fikk i dybdeintervjuene våre.
Tilslutt i oppgaven har vi en oppsummering der vi ser på hva Krogh Optikk gjør
for å motivere sine selgere i dag, og så svarer vi konkret på problemstillingen vår,
hva som motiverer selgerne i Krogh Optikk. Så setter vi dette i sammenheng og
kommer med en anbefaling til hva Krogh Optikk kan gjøre for å minske gapet
mellom det som blir gjort i dag, og hva som faktisk motiverer selgerne. Helt til
slutt kommenterer vi hva vi kunne ha gjort annerledes.
Description
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2014