• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivasjon av selgere i Glitter Midt-Norge

Sundnes, Charlotte; Freberg, Hannah
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
OPPGAVE11.pdf (912.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/94597
Date
2013-12-18
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å finne ut hva som øker motivasjonen til

selgerne i Glitter Midt-Norge. Dette er et tema som har blitt svært viktig i dagens

næringsliv og derfor er dette noe vi har valgt å se nærmere på. Til denne oppgaven

har vi valgt ut problemstillingen: «Hvordan kan Glitter Midt-Norge øke

motivasjonen til sine selgere?». Dette fordi vi ser at yrke som selger, er et yrke

som kan bli trivielt og fort til rutine arbeid. Vi ser derfor at denne oppgaven vil

være opplysende og vise hvilke metoder og tiltak som vil være

motivasjonsøkende for selgerne i Glitter Midt-Norge.

Vi har samlet relevante teorier som omhandler temaet motivasjon, og hvordan

motivasjon vil fungere hos selgere. Disse teoriene er de fire motivasjonsteoriene

der temaet motivasjon er delt opp i kognitive motivasjonsteorier, behovsteorier,

sosiale behovsteorier og jobbkarakteristika-modeller. Vi har samtidig sett

nærmere på både indre og ytre motivasjon og hvordan arbeidsmiljøet har en

innvirkning på motivasjonen til selgerne i Glitter Midt-Norge.

Videre i denne oppgaven har vi skrevet et metode- kapittel som går igjennom

hvilken type metode vi har valgt å bruke, samtidig som den går nærmere inn på

utvalgsmetode, utvalgstype og populasjon. Vi har også valgt å ta i bruk åtte

hypoteser som vi videre har brukt til å utforme intervjuguiden vår. Intervjuguiden

ble brukt til å utføre de ti dybdeintervjuene våre, der det ble spurt om relevante

spørsmål knyttet til motivasjon i forhold til den individuelle selgeren, selgerteam

og arbeidsmiljø.

I analysen av disse intervjuene, fant vi videre ut at fem av åtte hypoteser var

valide i forhold til svarene på dybdeintervjuene. Vi forkaster derimot ikke helt de

tre andre, fordi det bare er ujevnheter ved disse og de er fortsatt relevante. Videre

kom vi frem til at det var konkurranser, belønninger av både indre og ytre art, det

å arbeide mot et mål, arbeidet i seg selv, informasjon fra leder, trivsel og

arbeidsmiljø som var med på å øke motivasjonen til selgerne. Samtidig ser vi at

selgernes karrieresteg samt livssituasjon har mye og si for hvordan hver enkelt

selger vil bli motivert, altså har de ulike behov som må dekkes i forhold til dette.

Vi har ut i fra disse konklusjonene kommet med relevante anbefalinger som

eventuelt kan settes ut i liv av ledelsen i Glitter Midt-Norge.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2013

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit