dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å finne ut hva som øker motivasjonen til
selgerne i Glitter Midt-Norge. Dette er et tema som har blitt svært viktig i dagens
næringsliv og derfor er dette noe vi har valgt å se nærmere på. Til denne oppgaven
har vi valgt ut problemstillingen: «Hvordan kan Glitter Midt-Norge øke
motivasjonen til sine selgere?». Dette fordi vi ser at yrke som selger, er et yrke
som kan bli trivielt og fort til rutine arbeid. Vi ser derfor at denne oppgaven vil
være opplysende og vise hvilke metoder og tiltak som vil være
motivasjonsøkende for selgerne i Glitter Midt-Norge.
Vi har samlet relevante teorier som omhandler temaet motivasjon, og hvordan
motivasjon vil fungere hos selgere. Disse teoriene er de fire motivasjonsteoriene
der temaet motivasjon er delt opp i kognitive motivasjonsteorier, behovsteorier,
sosiale behovsteorier og jobbkarakteristika-modeller. Vi har samtidig sett
nærmere på både indre og ytre motivasjon og hvordan arbeidsmiljøet har en
innvirkning på motivasjonen til selgerne i Glitter Midt-Norge.
Videre i denne oppgaven har vi skrevet et metode- kapittel som går igjennom
hvilken type metode vi har valgt å bruke, samtidig som den går nærmere inn på
utvalgsmetode, utvalgstype og populasjon. Vi har også valgt å ta i bruk åtte
hypoteser som vi videre har brukt til å utforme intervjuguiden vår. Intervjuguiden
ble brukt til å utføre de ti dybdeintervjuene våre, der det ble spurt om relevante
spørsmål knyttet til motivasjon i forhold til den individuelle selgeren, selgerteam
og arbeidsmiljø.
I analysen av disse intervjuene, fant vi videre ut at fem av åtte hypoteser var
valide i forhold til svarene på dybdeintervjuene. Vi forkaster derimot ikke helt de
tre andre, fordi det bare er ujevnheter ved disse og de er fortsatt relevante. Videre
kom vi frem til at det var konkurranser, belønninger av både indre og ytre art, det
å arbeide mot et mål, arbeidet i seg selv, informasjon fra leder, trivsel og
arbeidsmiljø som var med på å øke motivasjonen til selgerne. Samtidig ser vi at
selgernes karrieresteg samt livssituasjon har mye og si for hvordan hver enkelt
selger vil bli motivert, altså har de ulike behov som må dekkes i forhold til dette.
Vi har ut i fra disse konklusjonene kommet med relevante anbefalinger som
eventuelt kan settes ut i liv av ledelsen i Glitter Midt-Norge. | no_NO |