• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan Mercur styrke sin posisjon i Trondheims kjøpesentermarked?

Reiten, Hans; Huus, Sindre Vold; Olsvik, Geir
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
OPPGAVE23a.pdf (5.990Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/94595
Date
2013-12-18
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Denne bacheloroppgaven omhandler kjøpesenteret Mercur i Trondheim.

Oppgaven bygger videre på et strategidokument utarbeidet av de samme

forfatterne høsten 2012. Den overordnete problemstillingen for oppgaven

er som følger:

Hvordan kan Mercur styrke sin posisjon i Trondheims kjøpesentermarked?

For å besvare denne problemstillingen har vi tatt utgangspunkt i teori innen

merkevarebygging, med fokus på blant annet David Aakers syn på posisjonering

og Kevin L. Kellers merkepyramide. Sistnevnte modell danner grunnlaget for

strukturen i dette dokumentet.

I metodekapittelet legger vi opp til metodetriangulering ved bruk av

eksplorativt og deskriptivt design. Igjen blir Kellers merkepyramide sentral i

utformingen av intervjuguide til en kvalitativ undersøkelse av Mercur og

representanter for målgruppen. Informasjonen fra disse intervjuene legger videre

grunnlag for utforming av hypoteser. Disse bekreftes eller dementeres ved hjelp

av en kvantitativ undersøkelse blant 198 respondenter fra Mercurs målgruppe.

I analysen av spørreskjemaundersøkelsen avdekkes det blant annet at

Mercur ikke er top-of-mind i målgruppen, men meget ofte nevnes som nummer

to, etter Trondheim Torg. Målgruppens totale kjennskap til byens kjøpesentre er

god, og i målingene av hjulpen kjennskap ser vi kun marginale forskjeller, spesielt

blant sentrene i Midtbyen.

Videre ser vi at målgruppen er spesielt tilfreds med Mercurs lokalisering

og adkomst. I tillegg er det spennende å se at senterets service oppleves som

marginalt bedre, noe som kan være et resultat av senterlederens økte fokus på

dette området.

Det er tydelig at senteret har lykkes i å etablere en ung profil i

målgruppens bevissthet, men det er bekymringsverdig at flere av assosiasjonene

til senteret fremstår som negative eller nøytrale. Dette gjør det vanskelig å lykkes

med den nåværende kommunikasjonssatsingen i sosiale medier. Mercur

samsvarer ikke med målgruppens idé om det ideelle kjøpesenteret, og fremstår

ikke som like attraktivt som de største konkurrentene.

Mye av årsaken til dette virker å ligge i butikkutvalget, som ikke er

differensiert i tilfredsstillende grad. Et stort antall av butikkene på senteret er tilgjengelig også hos de større konkurrentene, noe som gjør at Mercur kan fremstå

som et dårligere alternativ. Målgruppen ser ikke ut til å oppfatte noen tydelige

fordeler med å legge handelen sin til Mercur, og foretrekker derfor ofte andre

kjøpesenter. Sett opp mot Kellers merkepyramide vurderer vi det derfor dithen at

Mercurs ytelses- og inntrykksfaktorer ikke oppfylles i tilfredsstillende grad, og at

dette må forbedres om senteret skal kunne oppnå en god kunde-merkerelasjon.

Avslutningsvis presenterer vi vår anbefaling på grunnlag av funnene gjort i

oppgaven. Vi ser at Mercur har forutsetninger for å lykkes med tanke på flere

viktige faktorer som lokalisering, adkomst og til dels service, men at dette alene

ikke er tilstrekkelig for å oppnå ønsket posisjon. Med hovedfokus på forbedring

av senterets butikkmiks (både butikker og kaféer), samt forsterkning av slagordet

”bedre shopping”, vil Mercur kunne bygge en sterkere merkevare og videre styrke

sin posisjon i Trondheims kjøpesentermarked.
Description
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2013

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit