Barneklær og leker som forbruksfenomen : viktigheten av kundeinnsikt
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94583Utgivelsesdato
2013-12-19Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [818]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er skrevet med utgangspunkt i barneklær- og
leketøysbutikken Kool Kidz i Trondheim og Oslo. Målet med oppgaven var å
etablere kundeinnsikt for å gi Kool Kidz en konkurransefordel. Funnene kan
likevel brukes av hele bransjen, da de kvalitative og kvantitative undersøkelsene
er utformet på en slik måte at informasjon om småbarnsforeldre har stått i fokus,
ikke deres kjennskap og holdninger til Kool Kidz, selv om dette også selvfølgelig
er tatt med. For å konkretisere oppgaven har vi tatt utgangspunkt i den
overordnede problemstillingen: “Hvordan kan Kool Kidz oppnå en sterk posisjon
i markedet?”
For å svare på problemstillingen har vi lagt vekt på forbrukersosiologiske
variabler og målgruppens holdninger og atferd i forhold til forbruk av
barneprodukter. Til slutt har vi sett på hvem som kan være en aktuell målgruppe
for Kool Kidz. For å besvare disse tematikkene har vi tatt teoretisk utgangspunkt i
hvordan forbruk kan uttrykke makt, identitet, kjærlighet og kjønn. I tillegg har vi
sett på hvordan motivasjon, persepsjon, kjennskap og holdninger til merkevarer
og kjøps- og beslutningsprosesser kan påvirke valg av barneprodukter. For å
aktualisere temaet har vi utført en kvalitativ undersøkelse, bestående av 10
dybdeintervjuer med foreldre. Det er også utført en kvantitativ undersøkelse for å
se større linjer og sammenhenger.
Funnene viser at foreldre blir påvirket av trender, sosial gruppe og barnas egne
ønsker når de er gamle nok til å ha produktpreferanser. Vi ser at mødrene er de
som lettest blir påvirket og som kjøper mest til barna. Vi har også funnet ut at selv
om store deler av respondentene oppgir å være mest opptatt av kvalitet, handler de
ikke nødvendigvis ut fra dette. Ut fra verdier og økonomisk og kulturell kapital
har vi satt opp en matrise inspirert av Bourdieu og Norsk monitor. Vi har til slutt
anbefalt en målgruppe, Trendsetterne, og strategisk utgangspunkt for Kool Kidz
for at de skal kunne etablere en sterk posisjon.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2013