• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barneklær og leker som forbruksfenomen : viktigheten av kundeinnsikt

Asbølmo, Marte Sofie; Drevland, Marthe Worvik; Kamp, Maren Larsen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
OPPGAVE24.pdf (10.32Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/94583
Date
2013-12-19
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Denne bacheloroppgaven er skrevet med utgangspunkt i barneklær- og

leketøysbutikken Kool Kidz i Trondheim og Oslo. Målet med oppgaven var å

etablere kundeinnsikt for å gi Kool Kidz en konkurransefordel. Funnene kan

likevel brukes av hele bransjen, da de kvalitative og kvantitative undersøkelsene

er utformet på en slik måte at informasjon om småbarnsforeldre har stått i fokus,

ikke deres kjennskap og holdninger til Kool Kidz, selv om dette også selvfølgelig

er tatt med. For å konkretisere oppgaven har vi tatt utgangspunkt i den

overordnede problemstillingen: “Hvordan kan Kool Kidz oppnå en sterk posisjon

i markedet?”

For å svare på problemstillingen har vi lagt vekt på forbrukersosiologiske

variabler og målgruppens holdninger og atferd i forhold til forbruk av

barneprodukter. Til slutt har vi sett på hvem som kan være en aktuell målgruppe

for Kool Kidz. For å besvare disse tematikkene har vi tatt teoretisk utgangspunkt i

hvordan forbruk kan uttrykke makt, identitet, kjærlighet og kjønn. I tillegg har vi

sett på hvordan motivasjon, persepsjon, kjennskap og holdninger til merkevarer

og kjøps- og beslutningsprosesser kan påvirke valg av barneprodukter. For å

aktualisere temaet har vi utført en kvalitativ undersøkelse, bestående av 10

dybdeintervjuer med foreldre. Det er også utført en kvantitativ undersøkelse for å

se større linjer og sammenhenger.

Funnene viser at foreldre blir påvirket av trender, sosial gruppe og barnas egne

ønsker når de er gamle nok til å ha produktpreferanser. Vi ser at mødrene er de

som lettest blir påvirket og som kjøper mest til barna. Vi har også funnet ut at selv

om store deler av respondentene oppgir å være mest opptatt av kvalitet, handler de

ikke nødvendigvis ut fra dette. Ut fra verdier og økonomisk og kulturell kapital

har vi satt opp en matrise inspirert av Bourdieu og Norsk monitor. Vi har til slutt

anbefalt en målgruppe, Trendsetterne, og strategisk utgangspunkt for Kool Kidz

for at de skal kunne etablere en sterk posisjon.
Description
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2013

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit