Posisjonering av Mercursenteret
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94561Utgivelsesdato
2013-12-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Oppgaven har til hensikt å finne ut hvordan Mercursenteret skal styrke sin
posisjon. Problemstillingen ble utarbeidet da vi hadde en antakelse om at
kjøpesenterets posisjon var svak. Problemstillingen ble da Hvordan kan
Mercursenteret styrke sin posisjon i markedet?
For å svare på problemstillingen startet vi med å finne informasjon om
kjøpesenterbransjen og teorier som omhandlet posisjonering. Vi gjennomførte et
intervju med senterleder Anette Vinje for å få informasjon om, og innsikt i
Mercursenterets situasjon. Deretter sendte vi ut nettbaserte spørreundersøkelser
for å måle Mercursenterets oppfattede posisjon hos Trondheims befolkning. Vi
gjennomførte intervjuer med høyskolelektor Odd Gisholt og styreformann Rolf O.
Svendsen, for å få en dypere innsikt i kjøpesenterbransjen i Trondheim og
posisjonering av kjøpesenter. Vi gjennomførte også et observasjonsstudie for å
observere Mercursenterets kunder og deres atferd.
Etter gjennomført datainnsamling fant vi ut at Mercursenteret ikke eier en
posisjon i dag. Vi fikk bekreftet at Mercursenteret opererer i et marked med sterk
konkurranse. Mercursenteret har ingen assosiasjoner knyttet til merkevaren.
Posisjonering av kjøpesenter er ofte en lite bevisst prosess, og jo mindre senteret
er desto viktigere er det å posisjonere seg. Posisjonering er en utfordring fordi
interessentene har ulike mål for Mercursenteret.
Avslutningsvis har vi konkludert med at Mercursenteret må forsterke
assosiasjonene som forbrukerne har til senteret. Vi anbefaler at Mercursenteret
fokuserer på å kommunisere assosiasjonene unik og ungdommelig for å forsterke
sin posisjon.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2013