Show simple item record

dc.contributor.authorSæther, Henrik Bruvik
dc.contributor.authorSletten, Anders Bjørnson
dc.contributor.authorStorli, Adam
dc.date.accessioned2013-12-18T12:41:10Z
dc.date.available2013-12-18T12:41:10Z
dc.date.issued2013-12-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/94553
dc.descriptionBacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2013
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt to systemutviklingsprosjekter i Kantega A/S, som startet i mai og oktober 2012. Prosjektene avsluttes i juni 2013. Det overordnede prosjektet har som formål å levere IT-system til et nyetablert kredittkortselskap. De to prosjektene i denne oppgaven kalles henholdsvis for kortinfoprosjektet og integrasjonsprosjektet. Kantega jobber ut fra smidige metoder og har en endringsfleksibel struktur i prosjektene. På tross av dette jobber de ofte opp imot kunder som har en mer tradisjonell tilnærming. I samråd med veileder og mentorene i Kantega kom vi derfor frem til følgende problemstilling: ”Hvordan kan Kantegas IT-prosjekt kombinere tradisjonell og moderne prosjektledelse i samarbeid med kunden?” Oppgavens tema er prosjektlederens rolle og prosjektleders kompass brukes som hovedmodell. Denne består av seks retninger som til sammen utgjør et styringsverktøy for prosjektleder. For å tilegne oss kunnskap om de forskjellige temaene ble det brukt sekundærdata og relevant informasjon fra disse kildene er tatt med i oppgaven. I forhold til primærdata valgte vi en kvalitativ tilnærming, med hovedvekt på dybdeintervju og observasjoner ute i bedriften. Under hver retning i prosjektleders kompass brukte vi observasjoner, data fra dybdeintervjuer og sekundærdata i en analyse for å belyse hver retning og få en bredere forståelse av disse. Videre ble det utarbeidet delkonklusjoner for hver retning som avslutningsvis dannet grunnlaget for en samlet konklusjon. Kantega gjør en god jobb med å kombinere tradisjonell og moderne prosjektledelse. Faktorer som involvering av kunden under sprintene, god kommunikasjon med kunde, samt interne og eksterne retrospektivmøter er eksempler på det som omtales som moderne prosjektledelse. Rapportering av nøkkeltall til kunden er eksempel på innslaget av tradisjonell prosjektledelse. Vårt arbeid har vist at man i de aktuelle systemutviklingsprosjektene med fordel kan anvende ekstern evaluering underveis, samtidig som man legger opp til oppfølging og selvevaluering fra prosjektleders side som en del av kvalitetssikringen av prosjektet. På bakgrunn av innhentet sekundærdata kan det konkluderes med at det å utarbeide en kommunikasjonsplan sammen med kunden vil fungere proaktivt.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectprosjektledelse
dc.titleModerne prosjektledelse i Kantegano_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record