Moderne prosjektledelse i Kantega
Abstract
Denne oppgaven tar utgangspunkt to systemutviklingsprosjekter i Kantega A/S,
som startet i mai og oktober 2012. Prosjektene avsluttes i juni 2013. Det
overordnede prosjektet har som formål å levere IT-system til et nyetablert
kredittkortselskap. De to prosjektene i denne oppgaven kalles henholdsvis for
kortinfoprosjektet og integrasjonsprosjektet. Kantega jobber ut fra smidige
metoder og har en endringsfleksibel struktur i prosjektene. På tross av dette jobber
de ofte opp imot kunder som har en mer tradisjonell tilnærming. I samråd med
veileder og mentorene i Kantega kom vi derfor frem til følgende problemstilling:
”Hvordan kan Kantegas IT-prosjekt kombinere tradisjonell og moderne
prosjektledelse i samarbeid med kunden?”
Oppgavens tema er prosjektlederens rolle og prosjektleders kompass brukes som
hovedmodell. Denne består av seks retninger som til sammen utgjør et
styringsverktøy for prosjektleder. For å tilegne oss kunnskap om de forskjellige
temaene ble det brukt sekundærdata og relevant informasjon fra disse kildene er
tatt med i oppgaven. I forhold til primærdata valgte vi en kvalitativ tilnærming,
med hovedvekt på dybdeintervju og observasjoner ute i bedriften. Under hver
retning i prosjektleders kompass brukte vi observasjoner, data fra dybdeintervjuer
og sekundærdata i en analyse for å belyse hver retning og få en bredere forståelse
av disse. Videre ble det utarbeidet delkonklusjoner for hver retning som
avslutningsvis dannet grunnlaget for en samlet konklusjon.
Kantega gjør en god jobb med å kombinere tradisjonell og moderne
prosjektledelse. Faktorer som involvering av kunden under sprintene, god
kommunikasjon med kunde, samt interne og eksterne retrospektivmøter er
eksempler på det som omtales som moderne prosjektledelse. Rapportering av
nøkkeltall til kunden er eksempel på innslaget av tradisjonell prosjektledelse. Vårt
arbeid har vist at man i de aktuelle systemutviklingsprosjektene med fordel kan
anvende ekstern evaluering underveis, samtidig som man legger opp til
oppfølging og selvevaluering fra prosjektleders side som en del av
kvalitetssikringen av prosjektet. På bakgrunn av innhentet sekundærdata kan det
konkluderes med at det å utarbeide en kommunikasjonsplan sammen med kunden
vil fungere proaktivt.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2013