Merkesamarbeid mellom Aidcom og Norsk Luftambulanse
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94473Utgivelsesdato
2012-10-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
I denne avhandlingen har vi tatt for oss fagfeltet merkevarebygging, med vekt på
tematikken merkesamarbeid. For å belyse denne tematikken har vi valgt å se på
samarbeidet mellom Aidcom og Norsk Luftambulanse. Vi har valgt dette
samarbeidet fordi vi har personlig kjennskap til bedriften, og synes deres konsept
er nytt og spennende.
Vi har utarbeidet problemstillingen ”Hvilken gjensidig effekt har
merkesamarbeidet mellom Aidcom og Norsk Luftambulanse?”
For å besvare problemstillingen har vi benyttet oss av sekundærdata, som vi har
sammenfattet i teorikapitlet. De sentrale temaene vi har tatt for oss er; merkevarer,
merkeassosiasjoner, merkesamarbeid, merkeevaluering og posisjonering.
Teorikapitlet la grunnlaget for å innhente primærdata innenfor emnet. Vi valgte å
kombinere en kvalitativ, og en kvantitativ tilnærming, hvor vi gjennomførte en
spørreundersøkelse og to ekspertintervju. Analysen følger strukturen til
teorikapitlet, som er bygd opp etter de fem hovedtemaene nevnt ovenfor. I
analysen har vi drøftet empirien opp i mot teorien, og deretter kommet med
delkonklusjoner. Analyseverktøyet vi har benyttet oss av er SAS JMP.
Avslutningsvis i oppgaven har vi utformet en konklusjon basert på hovedfunnene
fra analysekapitlet. Her ser vi at NLA fungerer som en kanal for å nå forbrukere
som er opptatt av sikkerhet, altså lette inngangsbarrierene for Aidcom. Dette igjen
er med på å forenkle jobben, samt redusere kostnadene for Aidcom. Dette bidrar
også til mer stabile inntekter, i form av fast inntekt. En ulempe med samarbeidet
kan være at NLA overskygger Aidcom, og at kundene kan se på samarbeidet som
en enhet, slik at Aidcom derfor mister sin særegenhet. Fordeler NLA har ved å
inkludere Aidcom i sitt medlemskap er at de får økt verdien på produktet sitt, og
derfor møter kundenes behov på en bedre måte. Dette igjen fører til mer fornøyde
kunder. De får også utvidet assosiasjonsnettverket sitt, og på denne måten har de
mulighet til å nå ut til nye segmenter. Eventuelle ulemper for NLAs del vil være
dersom Aidcom ikke svarer til forventningene, og at dette slår negativt tilbake.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2012