• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Merkesamarbeid mellom Aidcom og Norsk Luftambulanse

Vestad, Kristine Jeanette; Hangerhagen, Karina; Sagvik, Christine
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Oppgave 19 - m.navn MRK36901.pdf (3.253Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94473
Utgivelsesdato
2012-10-18
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
I denne avhandlingen har vi tatt for oss fagfeltet merkevarebygging, med vekt på

tematikken merkesamarbeid. For å belyse denne tematikken har vi valgt å se på

samarbeidet mellom Aidcom og Norsk Luftambulanse. Vi har valgt dette

samarbeidet fordi vi har personlig kjennskap til bedriften, og synes deres konsept

er nytt og spennende.

Vi har utarbeidet problemstillingen ”Hvilken gjensidig effekt har

merkesamarbeidet mellom Aidcom og Norsk Luftambulanse?”

For å besvare problemstillingen har vi benyttet oss av sekundærdata, som vi har

sammenfattet i teorikapitlet. De sentrale temaene vi har tatt for oss er; merkevarer,

merkeassosiasjoner, merkesamarbeid, merkeevaluering og posisjonering.

Teorikapitlet la grunnlaget for å innhente primærdata innenfor emnet. Vi valgte å

kombinere en kvalitativ, og en kvantitativ tilnærming, hvor vi gjennomførte en

spørreundersøkelse og to ekspertintervju. Analysen følger strukturen til

teorikapitlet, som er bygd opp etter de fem hovedtemaene nevnt ovenfor. I

analysen har vi drøftet empirien opp i mot teorien, og deretter kommet med

delkonklusjoner. Analyseverktøyet vi har benyttet oss av er SAS JMP.

Avslutningsvis i oppgaven har vi utformet en konklusjon basert på hovedfunnene

fra analysekapitlet. Her ser vi at NLA fungerer som en kanal for å nå forbrukere

som er opptatt av sikkerhet, altså lette inngangsbarrierene for Aidcom. Dette igjen

er med på å forenkle jobben, samt redusere kostnadene for Aidcom. Dette bidrar

også til mer stabile inntekter, i form av fast inntekt. En ulempe med samarbeidet

kan være at NLA overskygger Aidcom, og at kundene kan se på samarbeidet som

en enhet, slik at Aidcom derfor mister sin særegenhet. Fordeler NLA har ved å

inkludere Aidcom i sitt medlemskap er at de får økt verdien på produktet sitt, og

derfor møter kundenes behov på en bedre måte. Dette igjen fører til mer fornøyde

kunder. De får også utvidet assosiasjonsnettverket sitt, og på denne måten har de

mulighet til å nå ut til nye segmenter. Eventuelle ulemper for NLAs del vil være

dersom Aidcom ikke svarer til forventningene, og at dette slår negativt tilbake.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2012

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit