• Markedsføring og delingsøkonomi: Muligheter og utfordringer 

      Iversen, Nina M.; Hem, Leif E. (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Interessen for og utbredelsen av delingsøkonomien har økt kraftig de siste ti årene. I flere og flere næringer vokser det frem nye innovative aktører som utnytter delingsøkonomiens prinsipper, og som samtidig utfordrer de ...
    • Meny 5: en vedtakbar klima- og energiplan for Norge til 2020 

      Randers, Jørgen (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Denne artikkelen presenterer et forslag til en helhetlig klima- og energiplan for Norge til 2020. Planen består av seks klimagrep (tiltaksgrupper) som i sum vil sikre at man når Klimaforlikets mål om å redusere Norges ...
    • Modenhet i outsourcing, offshoring og backsourcing: tilbake til fremtiden? 

      Solli-Sæther, Hans (Journal article, 2016)
      Undersøkelser viser at mer enn 50 prosent av norske bedrifter har gjennomført eller planlegger outsourcing og offshoring. Da må de også være forberedt på at endringer i bedriftens interne eller eksterne omgivelser kan ...
    • Mottak av varsling 

      Matthiesen, Stig Berge (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Varsling innebærer ofte en krise for bedriften, da varsling innebærer at noen gir beskjed om kritikkverdige forhold man ikke har vært forberedt på. Det har vært flere saker om varsling i de senere år som har blitt ...
    • Multiplikatoreffekter ved innovasjon i leverandørnettverk: norsk offshorepetroleumssektor som innovasjonsarena 

      Midttun, Atle; Ørjasæter, Nils-Otto (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Norsk petroleumssektor har vært en storstilt arena for innovasjon. Næringen har gått løs på en kontinuerlig strøm av utfordringer; fra utvikling av felt i grunne farvann med lett tilgjengelig olje og gass, til kompliserte ...
    • Når "vennene" lurer deg 

      Biong, Harald; Wathne, Kenneth H. (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Nyhetsmediene rapporterer stadig saker der både organisasjons- og privatkunder føler seg lurt av svikefulle selgere ved kjøp av finansprodukter. Felles for flere av sakene er at det står velrenommerte finansinstitusjoner ...
    • Norsk klimapolitikk i et globalt perspektiv 

      Heggedal, Tom-Reiel; Rosendahl, Knut Einar (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Utslipp av klimagasser er et globalt problem. Fra et globalt, samfunnsøkonomisk perspektiv ville en optimal løsning være en global avtale som på ett eller annet vis gjorde at utslippene ble redusert tilstrekkelig mye ...
    • Norske toppledere og deres utdanningsbakgrunn i 2016 

      Amdam, Rolv Petter; Kvålshaugen, Ragnhild (Journal article, 2017)
      Tidligere undersøkelser har vist at sivilutdanningen av økonomer og ingeniører har utgjort kjernen innenfor et relativt stabilt system for utdanning til en posisjon som toppleder i norsk næringsliv. Innenfor denne gruppen ...
    • Norwegian air shuttle: en aktør fra et høykostland i en lavkostbransje 

      Moen, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Bakgrunn for artikkelen er NAS’ posisjon i det europeiske lavprismarkedet. Hensikten er å analysere hva slags strategier en aktør fra et høykostland har benyttet i en lavkostbransje basert på kostnadsledelse. Generelt ...
    • Ny giv for utbygging på norsk sokkel 

      Noreng, Øystein (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      De siste funnene av olje og gass på norsk kontinentalsokkel, i Barentshavet og i Nordsjøen, gir grunnlag for en revurdering av utsiktene for norsk petroleumsvirksomhet. Norges kontinentalsokkel omfatter ca. 2,2 millioner ...
    • Outsourcing i turbulente tider 

      Solli-Sæther, Hans (Journal article, 2010)
      Outsourcing i norske bedrifter øker. Outsourcingsundersøkelsen 2009 viser at 54 % av bedriftene har outsourcet én eller flere funksjoner. I turbulente tider er fokus første og fremst rettet mot kostnadsreduksjoner og ...
    • På jakt etter en norsk ledelsesmodell 

      Grenness, Tor (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Hovedformålet med denne artikkelen er å forsøke å identifisere noe vi kunne kalle den norske ledelsesmodellen, hva den oppfattes å være, og om den kan overleve globaliseringsprosessens konvergerende krefter. Diskusjonen ...
    • Positivt lederskap: Jakten på de positive kreftene 

      Johannessen, Jon-Arild; Olsen, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Gjennom globalisering og overgang til det vi betegner som kunnskapsøkonomien, står ledere innenfor både privat og offentlig sektor overfor en virkelighet der de gamle reseptene ikke fører til nødvendig kur. ...
    • Prisstrategier hos norske bedrifter 

      Silkoset, Ragnhild (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Mange tror at man kan justere prisen opp og ned etter forgodtbefinnende. Dette stemmer ikke. En bedrifts prisstrategi bygger på en rekke faktorer som har langsiktige konsekvenser for bedriften. Denne artikkelen har tatt ...
    • Pristilbud - veiledning eller villedning? 

      Gripsrud, Geir (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      De fleste land har forbud mot villedende framstillinger i annonseringen av varer og tjenester. En detaljhandelskjede henviser ofte til en «førpris» når den vil understreke at et tilbud er gunstig. Hvis denne førprisen er ...
    • Prosjektet som en temporær organisasjon 

      Andersen, Erling S. (Peer reviewed; Journal article, 2010)
      Et prosjekt kan ses på som en temporær organisasjon. Prosjekteieren er den som på vegne av basisorganisasjonen er ansvarlig for prosjektet. Prosjekteieren vedtar hva prosjektets oppdrag skal omfatte, og ...
    • Redaktører og endringstrykk: Om koblingen mellom arbeidsmiljø, omstillinger og gjennomtrekk 

      Matthiesen, Stig Berge; Wilberg, Erik (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Mediebransjen er i stor endring. Dette er noe lederne i mediehusene kjenner på, ikke minst redaktørene. Kan all turbulensen rundt endring slite slik på redaktørene at de vurderer stillingen sin? Denne artikkelen tar opp ...
    • Regndans eller dans på roser?: Et kritisk blikk på den rådende læringstradisjonen i økonomi- og virksomhetsstyringsfagene 

      Gjønnes, Svein H.; Tangenes, Tor (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Denne artikkelen tar til orde for en omlegging av læringsopplegget i økonomi- og virksomhetsstyringsfagene på bachelornivå ved norske høyskoler og universiteter. Dette synet begrunnes med at den rådende tradisjonen kommer ...
    • Rekruttering av medarbeidere : Fra intuisjon til strategisk forankring 

      Fredriksen, Jan Ivar; Sørebø, Øystein (Journal article; Peer reviewed, 2013)
    • Samarbeid eller konkurranse: to alternative veier til lavere priser og kostnader 

      Biong, Harald; Silkoset, Ragnhild (Journal article; Peer reviewed, 2008)
      Spør en økonom om hvordan man skal få lavere priser og kostnader, og svaret vil høyst sannsynlig være konkurranse. Rådet er fulgt av politikere ved at de har deregulert markeder og oppløst tidligere monopoler innen blant ...