Show simple item record

dc.contributor.authorNygaard, Louise
dc.date.accessioned2024-06-11T08:43:25Z
dc.date.available2024-06-11T08:43:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3133460
dc.descriptionExecutive Master of Management i Skatte- og avgiftsrett fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractDenne prosjektoppgaven ser nærmere på et forslag fra Skattedirektoratet i 2008 om å innføre omvendt avgiftsplikt innenfor bygge- og anleggsbransjen, men som Finansdepartement forkastet i 2011/2012. Jeg tar opp argumenter for og imot en slik ordning, og svarer på følgende spørsmål: Bør norsk lovgiver revurdere å innføre omvendt avgiftsplikt på avgrensede stedbundne tjenester innen bygge- og anleggsbransjen for å harmonisere regelverket med andre EU-land? Den norske merverdiavgiftsordningen ble innført i 1970, inspirert av merverdiavgiftssystemet i EU. Norge er ikke direkte forpliktet å følge EU-reglement, men har allikevel opp gjennom årene frivillig valgt å harmonisere det merverdiavgiftssystemet med EU. Siden merverdiavgiftsreformen i 2001 er det innført omvendt avgiftsplikt på gull, klimakvoter, fjernleverbare tjenester samt innførselsmerverdiavgift. Motivasjonen bak har i hovedsak vært konkurransehensyn eller å motvirke svindel. I alle tilfeller så man til hvordan det ble løst internasjonalt, og spesielt i EU og våre nærmeste naboland. En ordning med omvendt avgiftsplikt, avgrenset til noen tjenester innenfor bygge- og anleggsbransjen har sine fordeler og sine ulemper. Fordelene er at det til dels kan motvirke svindel, samt harmonisere bedre med EU-regelverket. Ulempene er at det bryter med grunnleggende prinsipper innenfor merverdiavgiftssystemet, nemlig at merverdien beregnes og betales i hvert ledd. I stedet for er vi tilbake på en siste-leddsavgift, som er det systemet Norge hadde før merverdiavgiftssystemet ble innført i 1970. I tillegg blir det større administrative kostnader fordi systemet blir vanskeligere å forstå. EU har siden 2006 åpnet opp for en videre bruk av omvendt avgiftsplikt som et virkemiddel mot skatteunndragelser. Jeg mener Norge bør undersøke saken på nytt for å se om det er noe vi kan lære av erfaringene fra utlandet. Dermed ikke sagt at vi bør innføre ordningen ukritisk, men jeg synes man burde utrede saken igjen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectskatteretten_US
dc.subjectavgiftsretten_US
dc.titleOmvendt avgiftsplikt påutvalgte stedbundne tjenesteren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record