Omvendt avgiftsplikt påutvalgte stedbundne tjenester
Abstract
Denne prosjektoppgaven ser nærmere på et forslag fra Skattedirektoratet i 2008 om å innføre omvendt avgiftsplikt innenfor bygge- og anleggsbransjen, men som Finansdepartement forkastet i 2011/2012.
Jeg tar opp argumenter for og imot en slik ordning, og svarer på følgende spørsmål: Bør norsk lovgiver revurdere å innføre omvendt avgiftsplikt på avgrensede stedbundne tjenester innen bygge- og anleggsbransjen for å harmonisere regelverket med andre EU-land?
Den norske merverdiavgiftsordningen ble innført i 1970, inspirert av merverdiavgiftssystemet i EU. Norge er ikke direkte forpliktet å følge EU-reglement, men har allikevel opp gjennom årene frivillig valgt å harmonisere det merverdiavgiftssystemet med EU. Siden merverdiavgiftsreformen i 2001 er det innført omvendt avgiftsplikt på gull, klimakvoter, fjernleverbare tjenester samt innførselsmerverdiavgift. Motivasjonen bak har i hovedsak vært konkurransehensyn eller å motvirke svindel. I alle tilfeller så man til hvordan det ble løst internasjonalt, og spesielt i EU og våre nærmeste naboland.
En ordning med omvendt avgiftsplikt, avgrenset til noen tjenester innenfor bygge- og anleggsbransjen har sine fordeler og sine ulemper. Fordelene er at det til dels kan motvirke svindel, samt harmonisere bedre med EU-regelverket. Ulempene er at det bryter med grunnleggende prinsipper innenfor merverdiavgiftssystemet, nemlig at merverdien beregnes og betales i hvert ledd. I stedet for er vi tilbake på en siste-leddsavgift, som er det systemet Norge hadde før merverdiavgiftssystemet ble innført i 1970. I tillegg blir det større administrative kostnader fordi systemet blir vanskeligere å forstå.
EU har siden 2006 åpnet opp for en videre bruk av omvendt avgiftsplikt som et virkemiddel mot skatteunndragelser. Jeg mener Norge bør undersøke saken på nytt for å se om det er noe vi kan lære av erfaringene fra utlandet. Dermed ikke sagt at vi bør innføre ordningen ukritisk, men jeg synes man burde utrede saken igjen.
Description
Executive Master of Management i Skatte- og avgiftsrett fra Handelshøyskolen BI, 2023