Show simple item record

dc.contributor.authorHenriksen, Beate
dc.contributor.authorDyrberg, Nina
dc.date.accessioned2024-05-28T12:44:09Z
dc.date.available2024-05-28T12:44:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131723
dc.descriptionExecutive Master of Management i Helseledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractProsjekteiere Teamleder, Mestring og omsorg, Bydel Nordstrand Nestleder, Tilrettelagte tjenester og psykisk helse, Bydel Nordstrand Bakgrunn Bydel Nordstrand gikk i 2017 bort fra bestiller-utfører modell og over til tillitsmodell. Helse- og omsorgstjenester (2011) som ytes etter §3-2, punkt 6, bokstav a-c, tildeles og ytes i to ulike avdelinger. Dette har blant annet gjort at man, på tross av omorganisering, har videreført utfordringene knyttet til manglende samhandling og forståelse av hverandres arbeidsoppgaver, samt tidvis motstand til samarbeid. Vi har undersøkt hvordan etablering av høykvalitetsforbindelser kan øke motivasjon for samhandling mellom de to avdelingene. Metode Vi har benyttet oss av intervjuer, workshops, observasjoner og individuelle evalueringssamtaler. Vi valgte en kvalitativ tilnærming for å skaffe innsikt og forståelse i dialog med deltakerne vi inviterte med i prosjektet. Funn og analyse Våre funn viser at avdelingene har liten kjennskap til hverandres arbeidsoppgaver. Det er få fysiske møtepunkter, det er ikke systematikk i samarbeidet og det er ikke rom for å ytre utfordringer knyttet til samarbeidet. Dette fører blant annet til motstand til et samarbeid som tidvis er preget av anklager. Funnene viser at dette fører til silotenking og lite samarbeid på tvers av avdelingene. Videre viser funnene manglende engasjement knyttet til dette området fra ledere på flere nivåer, samt manglende organisatorisk fokus på å etablere relasjoner mellom avdelingene. Konklusjon Å bli kjent på tvers av avdelingene og skape relasjoner vil styrke samhandlingen og ha en positiv effekt på tjenesteyting på best effektive omsorgsnivå. Det er nødvendig å etablere høykvalitetsforbindelser for å skape en dør inn og dermed etablere en arena for samhandling. Det vil bidra til praksisendring og øke motivasjonen for samarbeid hos medarbeiderne. Dette må forankres i organisasjonen og dens ledere. På denne måten kan man få til måskrittsforbedringer og dermed gå fra silotenking til en dør inn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjecthelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjecthelseledelseen_US
dc.titleFra silo til en dør inn med hjelp av høykvalitetsforbindelseren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record