Fra silo til en dør inn med hjelp av høykvalitetsforbindelser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3131723Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Prosjekteiere
Teamleder, Mestring og omsorg, Bydel Nordstrand
Nestleder, Tilrettelagte tjenester og psykisk helse, Bydel Nordstrand
Bakgrunn
Bydel Nordstrand gikk i 2017 bort fra bestiller-utfører modell og over til tillitsmodell. Helse- og omsorgstjenester (2011) som ytes etter §3-2, punkt 6, bokstav a-c, tildeles og ytes i to ulike avdelinger. Dette har blant annet gjort at man, på tross av omorganisering, har videreført utfordringene knyttet til manglende samhandling og forståelse av hverandres arbeidsoppgaver, samt tidvis motstand til samarbeid. Vi har undersøkt hvordan etablering av høykvalitetsforbindelser kan øke motivasjon for samhandling mellom de to avdelingene.
Metode
Vi har benyttet oss av intervjuer, workshops, observasjoner og individuelle evalueringssamtaler. Vi valgte en kvalitativ tilnærming for å skaffe innsikt og forståelse i dialog med deltakerne vi inviterte med i prosjektet.
Funn og analyse
Våre funn viser at avdelingene har liten kjennskap til hverandres arbeidsoppgaver. Det er få fysiske møtepunkter, det er ikke systematikk i samarbeidet og det er ikke rom for å ytre utfordringer knyttet til samarbeidet. Dette fører blant annet til motstand til et samarbeid som tidvis er preget av anklager. Funnene viser at dette fører til silotenking og lite samarbeid på tvers av avdelingene. Videre viser funnene manglende engasjement knyttet til dette området fra ledere på flere nivåer, samt manglende organisatorisk fokus på å etablere relasjoner mellom avdelingene.
Konklusjon
Å bli kjent på tvers av avdelingene og skape relasjoner vil styrke samhandlingen og ha en positiv effekt på tjenesteyting på best effektive omsorgsnivå. Det er nødvendig å etablere høykvalitetsforbindelser for å skape en dør inn og dermed etablere en arena for samhandling. Det vil bidra til praksisendring og øke motivasjonen for samarbeid hos medarbeiderne. Dette må forankres i organisasjonen og dens ledere. På denne måten kan man få til måskrittsforbedringer og dermed gå fra silotenking til en dør inn.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Helseledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023