Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnapstad, Halldis Nygård
dc.contributor.authorHøigaard, Vilde Blaalid
dc.date.accessioned2024-05-21T15:45:10Z
dc.date.available2024-05-21T15:45:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130997
dc.descriptionExecutive Master of Management i Helseledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvilke tiltak som kan sikre god ivaretagelse av nyansatte i enhet for hjemmebaserte tjenester, i en bydel i Oslo kommune. Prosjektet er utført av to teamledere i enheten. Bakgrunn På bakgrunn av intervju av ansatte og en evaluering av omstillingsarbeid i enheten kom det frem at ivaretagelse av nyansatte per i dag er varierende og tidvis av dårlig kvalitet. Problemstilling og avgrensninger Problemstillingen vi har jobbet ut fra er; Hvilke tiltak kan sikre god ivaretagelse av nyansatte i enhet for hjemmebaserte tjenester? Vi har valgt å avgrense oppgaven til de tiltak som kan benyttes på samtlige nyansatte i enheten, og har i hovedsak involvert seksjons- og teamlederne i arbeidet med dette da de har personalansvar for flest. Forsøk På bakgrunn av utdypende intervju og datainnsamling har vi utført to forsøk, omtalt som prototype 1 og 2, som har vært evaluert med spørreskjema og totalt tre workshops underveis. Den første prototypen rettet seg mot tre nyansatte, hvor vi testet ut tiltak hvor leder hadde satt av tre timer til oppstartsamtale, samt på forhånd forberedt en konkret opplæringsplan for de første fem arbeidsvaktene. Dette forsøket viste oss blant annet at det var tilfeldig tilgangsstyring før den ansatte startet, noe som førte til den andre prototypen hvor vi utarbeidet et flytskjema og en sjekkliste som lederne kunne benytte i ansettelsesprosesser. Funn Ett av de viktigste funnene vi har gjort er det at leder setter av god tid og er forberedt på at den ansatte skal starte har god effekt på hvor god ivaretatt den ansatte føler seg. En komplisert tilgangsstyring har gjort at det også har vært behov for en sjekkliste for ledere som standardiserer hva som skal gjøres i de ulike fasene. Sjekklisten viste seg å gjøre tilgangsstyringen lettere og raskere for samtlige involverte aktører. Konklusjon På tross av gode resultat er det behov for videre arbeid for å implementere sjekklisten og de aktuelle tiltakene til samtlige ledere. Tiltakene mot de nyansatte må også utvikles og vi ser behovet for å jobbe videre med en spesifikk opplæringsplan knyttet mer mot fag og/eller mengde erfaring, samt en fadderordning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjecthelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjecthelseledelseen_US
dc.titleEn god start - ivaretagelse av nyansatteen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel