En god start - ivaretagelse av nyansatte
Abstract
Denne oppgaven handler om hvilke tiltak som kan sikre god ivaretagelse av nyansatte i enhet for hjemmebaserte tjenester, i en bydel i Oslo kommune. Prosjektet er utført av to teamledere i enheten.
Bakgrunn
På bakgrunn av intervju av ansatte og en evaluering av omstillingsarbeid i enheten kom det frem at ivaretagelse av nyansatte per i dag er varierende og tidvis av dårlig kvalitet. Problemstilling og avgrensninger
Problemstillingen vi har jobbet ut fra er; Hvilke tiltak kan sikre god ivaretagelse av nyansatte i enhet for hjemmebaserte tjenester? Vi har valgt å avgrense oppgaven til de tiltak som kan benyttes på samtlige nyansatte i enheten, og har i hovedsak involvert seksjons- og teamlederne i arbeidet med dette da de har personalansvar for flest.
Forsøk
På bakgrunn av utdypende intervju og datainnsamling har vi utført to forsøk, omtalt som prototype 1 og 2, som har vært evaluert med spørreskjema og totalt tre workshops underveis. Den første prototypen rettet seg mot tre nyansatte, hvor vi testet ut tiltak hvor leder hadde satt av tre timer til oppstartsamtale, samt på forhånd forberedt en konkret opplæringsplan for de første fem arbeidsvaktene. Dette forsøket viste oss blant annet at det var tilfeldig tilgangsstyring før den ansatte startet, noe som førte til den andre prototypen hvor vi utarbeidet et flytskjema og en sjekkliste som lederne kunne benytte i ansettelsesprosesser. Funn
Ett av de viktigste funnene vi har gjort er det at leder setter av god tid og er forberedt på at den ansatte skal starte har god effekt på hvor god ivaretatt den ansatte føler seg. En komplisert tilgangsstyring har gjort at det også har vært behov for en sjekkliste for ledere som standardiserer hva som skal gjøres i de ulike fasene. Sjekklisten viste seg å gjøre
tilgangsstyringen lettere og raskere for samtlige involverte aktører.
Konklusjon
På tross av gode resultat er det behov for videre arbeid for å implementere sjekklisten og de aktuelle tiltakene til samtlige ledere. Tiltakene mot de nyansatte må også utvikles og vi ser behovet for å jobbe videre med en spesifikk opplæringsplan knyttet mer mot fag og/eller mengde erfaring, samt en fadderordning.
Description
Executive Master of Management i Helseledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023