Master in management - Anvendt økonomi for ledere
Abstract
Ett marked kan bestå av aktører som ønsker å kjøpe eller selge varer og tjenester. Markedets aktører søker hele tiden å maksimere sin profitt på salget, eller kjøpet. Prisen for en vare eller tjeneste bestemmes av etterspørselen og tilbudet av denne varen eller tjenesten. Markedets forutsetninger kan endre seg, som i sin tur også vil påvirke prisen. I denne oppgaven skal jeg se på markedet for strøm gjennom aktuelle markedsmodeller og ved hjelp av statistikk. Markedet for strøm er komplekst så oppgaven er derfor begrenset til modeller jeg har vurdert nødvendig ut fra oppgavens omfang. Det samme gjelder aktuelle tall og statistikk, som kan være misvisende i en annen, eller større kontekst. Ut ifra disse forutsetningene ønsker jeg å forklare årsaker til prisendringer og deretter drøfte disse for ett konkret tilfelle i markedet for strøm.
Description
Executive Master of Management i Anvendt økonomi for ledere : Bedrift og marked fra Handelshøyskolen BI, 2023