Tilnærming til strategisk diversifisering av konsulentvirksomhet
Abstract
Konsulentvirksomhet er en type verdiverksted som kan basere seg på time-for-time-salg av kompetanse. I IT-konsulentbransjen i Oslo har dette gjort at det har blitt svært lett ˚a etablere nye selskaper, og det finnes mange av dis-se. Over tid vil denne typen selskap ønske ˚a ekspandere. Oppgaven forsøker ˚a svare på hvordan konsulentvirksomhet kan strategisk diversifisere seg, på en måte som skaper synergier med den eksisterende konsulentvirksomheten. Oppgaven forsøker ˚a svare på dette gjennom en casestudie av et konsern ved navn Capra Group, som opprinnelig var basert på en konsulentvirksomhet. Gjennom intervjuer og flere sekundærkilder gjøres en analyse av selskap og konsern. Den største strategiske utfordringen for diverisifisering virker ˚a være ≪parenting bias≫ fra konsernets eiere, som gjør at det mangler en tydelig rød tråd for konsernet. Dette gjør at man ikke fullt ut har utnyttet mulige syner-gier. Basert på analyse og relevant teori, legger oppgaven frem en overordnet strategi for ˚a håndtere disse utfordringene, og tilnærming til videre konsern-ekspansjon. Den legger vekt p˚a tydeligere beslutningsprosesser som kan den aktør-orienterte organisasjonsmodellen selskapet i casen har, og dermed ogs˚a heve den dynamiske evnen. Dette vil kunne muliggjøre økt diversifisering.
Description
Executive Master of Management i Strategisk ledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023