Stereotypisering av kvinnelige og mannlige ledere
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3100552Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Resultatet fra et eksperiment (N= 362) i Norge, hvor deltakere randomisert ble bedt om å vurdere førsteinntrykket av enten 1) en kvinnelig leder eller 2) en mannlig leder, viser at deltakerne vurderer lederne svært likt når det kommer til to universelle dimensjoner for sosial persepsjon; varme og kompetanse. Det er heller ikke signifikante forskjeller på vurdering av lederens handlekraft. Kjønnet på deltakeren i eksperimentet har heller ingen modererende effekt på vurdering av 1) og 2). Funnene skiller seg fra forskning gjort i land som regnes som mindre likestilte (World Economic Forum, 2022) og diskuteres opp mot Stereotype Content-modellen (Fiske et al., 2002), rolleinkongruensteori, sosial rolleteori og interseksjonalitet.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Påvirkninger og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2023