Kamerat eller Konsulent?
Abstract
I denne studien undersøker vi i hvilken grad kundens egenopplevde privatøkonomi påvirker preferanser for kunderådgiver i bank med tanke på egenskapene varme og kompetanse innen sosial persepsjon. Er det slik at personer med god egenvurdert økonomi foretrekker en rådgiver som oppleves sterkt kompetent, mens personer med dårlig egenvurdert økonomi helst foretrekker en rådgiver som oppfattes som mer varm og omsorgsfull? Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i teori om egenvurdert økonomi, sosial persepsjon og forskning innenfor varme og kompetanse i ulike samfunnsgrupper.
Problemstillingen belyses ved å gjennomføre en kvantitativ undersøkelse hvor vi har innhentet data gjennom et spørreskjema i Nettskjema. Det ble utarbeidet to vignetter som representerte to bankrådgivere. Begge rådgiverne ble beskrevet som menn i midten av tretti årene med en bachelorgrad i økonomi. Den ene ble i tillegg beskrevet med egenskaper med vekt på høy grad av varme, som snill og omtenksom. Den andre ble beskrevet som faglig innstilt og motivert, med egenskaper med vekt på høy grad av kompetanse, som dyktig og effektiv.
Definisjonene på varme og kompetanse ble hentet fra tidligere forskning (Cuddy, Fiske & Glick, 2002).
590 deltakere deltok i spørreundersøkelsen. Flertallet, med 80,8 prosent av respondentene, foretrekker bankrådgiveren som ble beskrevet med egenskaper høyt på varmeskalaen. Dette er i samsvar med tidligere forskning, som fant at varme-dimensjonen er viktigere enn kompetanse-dimensjonen (Cuddy et al., 2002). Selv om et stort flertall foretrekker en bankrådgiver som innehar en høy grad av varme, finner vi ingen signifikant sammenheng mellom egenvurdert økonomi og preferanse for bankrådgiver langs varme- og kompetanse-dimensjonene. Når vi kontrollerte for utdanning så vi at personer med høyere utdanning velger i større grad den kompetente rådgiveren, noe vi tror kan ha med maktforholdet mellom kunden og rådgiveren å gjøre.
Resultatene kan være nyttig for banker og andre finansielle institusjoner i rekrutterings- og opplæringsprosesser, i tillegg til at de bedre kan forstå kundens foretrukne møte med kunderådgivere i banken.
Description
Executive Master of Management i Påvirkninger og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2023