Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEnger, Guro Granvin
dc.date.accessioned2023-10-20T07:51:53Z
dc.date.available2023-10-20T07:51:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097718
dc.descriptionExecutive Master of Management i Skatte- og avgiftsrett fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstract1.1 Problemstilling og avgrensning av oppgave Problemstillingen vi ønsker å gå nærmere inn på i denne prosjektoppgaven er følgende: Hvordan er politiets henleggelses- og påtalepraksis i skattesaker? Eller satt mer på spissen; er skattesaker en faktisk prioritert hos politiet eller kun tilsynelatende? Administrative reaksjoner tilknyttet skattesaker følger av kapittel 14 i Lov om skatteforvaltning av 27. mai 2016 (sktfvl. § 14-3 flg.) fra skattemyndighetenes side. Administrative reaksjoner fra politiets side følger av § 378 til § 381 i Lov om straff av 20. mai 2005 (strl.). Vi vil i denne oppgaven starte med å definere hva skatteunndragelse er for noe og undersøke om statistikk fra Politidirektoratet over antall anmeldelser fra skatteetat til politiet sier oss noe om vår problemstilling. Videre vil vi se på om strategien til politiet sammenliknet strategien til skattemyndighetene forklarer oss noe om årsaken til hvorfor skattesaker får ulik prioritet hos de to instansene. Tilhørende vil vi se på hvilke hjemler som foreligger fra de to partene for å ilegge skattyter administrative reaksjoner når skattyter beveger seg over grensene for lovlig tilpasning til regelverker. Vi vil i den Vi vil i den forbindelse se på om det er noen likhetstrekk mellom de to regelsettene, og også hvilken prioritet det er mellom de to regelverkene i tilfeller der en skattesak kan behandles av begge regelsett. Avslutningsvis vil vi i denne oppgaven se på om samarbeidet eventuelt kunne vært utformet på en annen måte i fremtiden for å sikre at færre saker henlegges hos politiet, og tilhørende at flere skattesaker fører til en påtale. Vi kommer i denne oppgaven ikke til å gå noe nærmere inn på vilkårene for omgåelse i § 13-2 etter Lov om skatt av formue og inntekt av 26. mars 1999, de grunnleggende vilkårene for straff etter strl., saksbehandlingsregler etter sktfvl. § 14-8 til § 14-11 og hvilke ulike håndhevingsinstanser vi har i Norge i dag. Videre vil vi i denne oppgaven ikke gå noe nærmere inn på informasjonsflyt eller utfordringer som kan oppstå med taushetsplikten mellom de to instansene vi ser på i denne oppgaven. Vi vil heller ikke gå noe nærmere inn på andre fastsettingsmodeller enn hovedregelen etter sktfvl. om egenfastsetting. Fokuset i denne oppgaven vil ligge på samarbeidet mellom skattemyndighetene og politiet i skattesaker, og tilhørende hvordan politiets henleggelses- og påtalepraksis er i nettopp skattesaker.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectskatteretten_US
dc.subjectavgiftsretten_US
dc.titleEr skattesaker en faktisk prioritet hos politiet eller kun tilsynelatende?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel