Er skattesaker en faktisk prioritet hos politiet eller kun tilsynelatende?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3097718Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
1.1 Problemstilling og avgrensning av oppgave
Problemstillingen vi ønsker å gå nærmere inn på i denne prosjektoppgaven er følgende: Hvordan er politiets henleggelses- og påtalepraksis i skattesaker? Eller satt mer på spissen; er skattesaker en faktisk prioritert hos politiet eller kun tilsynelatende?
Administrative reaksjoner tilknyttet skattesaker følger av kapittel 14 i Lov om skatteforvaltning av 27. mai 2016 (sktfvl. § 14-3 flg.) fra skattemyndighetenes side. Administrative reaksjoner fra politiets side følger av § 378 til § 381 i Lov om straff av 20. mai 2005 (strl.).
Vi vil i denne oppgaven starte med å definere hva skatteunndragelse er for noe og undersøke om statistikk fra Politidirektoratet over antall anmeldelser fra skatteetat til politiet sier oss noe om vår problemstilling. Videre vil vi se på om strategien til politiet sammenliknet strategien til skattemyndighetene forklarer oss noe om årsaken til hvorfor skattesaker får ulik prioritet hos de to instansene. Tilhørende vil vi se på hvilke hjemler som foreligger fra de to partene for å ilegge skattyter administrative reaksjoner når skattyter beveger seg over grensene for lovlig tilpasning til regelverker. Vi vil i den Vi vil i den forbindelse se på om det er noen likhetstrekk mellom de to regelsettene, og også hvilken prioritet det er mellom de to regelverkene i tilfeller der en skattesak kan behandles av begge regelsett. Avslutningsvis vil vi i denne oppgaven se på om samarbeidet eventuelt kunne vært utformet på en annen måte i fremtiden for å sikre at færre saker henlegges hos politiet, og tilhørende at flere skattesaker fører til en påtale.
Vi kommer i denne oppgaven ikke til å gå noe nærmere inn på vilkårene for omgåelse i § 13-2 etter Lov om skatt av formue og inntekt av 26. mars 1999, de grunnleggende vilkårene for straff etter strl., saksbehandlingsregler etter sktfvl. § 14-8 til § 14-11 og hvilke ulike håndhevingsinstanser vi har i Norge i dag. Videre vil vi i denne oppgaven ikke gå noe nærmere inn på informasjonsflyt eller utfordringer som kan oppstå med taushetsplikten mellom de to instansene vi ser på i denne oppgaven. Vi vil heller ikke gå noe nærmere inn på andre fastsettingsmodeller enn hovedregelen etter sktfvl. om egenfastsetting. Fokuset i denne oppgaven vil ligge på samarbeidet mellom skattemyndighetene og politiet i skattesaker, og tilhørende hvordan politiets henleggelses- og påtalepraksis er i nettopp skattesaker.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Skatte- og avgiftsrett fra Handelshøyskolen BI, 2023