Få den på!
Abstract
Vinteren 2022/23 viser tall fra Helsedirektoratet at den seksuelt overførbare sykdommen gonoré øker i smitte, ikke minst blant unge kvinner. Helsedirektoratet ønsker å redusere smitten, for å ivareta en god og trygg seksuell helse. Gjennom en PR-kampanje ønsker direktoratet å få flere til å bruke kondom.
I denne kampanjeoppgaven benytter vi relevante deler av Ronald D. Smiths modell for strategisk planlegging av PR-kampanjer. Vi har gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse blant unge menn og kvinner for å analysere deres holdninger til bruk av kondom. Resultatene fra undersøkelsen viste at det er høy grad av kunnskap om gonoré, men lav grad av aksept for å bruke kondom.
Hovedmålet for kampanjen er å øke kondombruken, med et delmål om å styrke unge menns holdninger til denne prevensjonstypen. For å realisere målene har vi valgt kommunikasjonsrettede tiltak, med stor vekt på å nå målgruppen på et sosialt medium. Til dette har vi har vi benyttet diffusjonsteori, ELM-modellen og Habers modell for budskapsutforming som teoretiske rammeverk. PR-kampanjen er fiktiv, men er tenkt å iverksettes på forsommeren 2023 og avsluttes i begynnelsen av september 2023.
Description
Executive Master of Management i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2023