Strategisk posisjonering av kommunikasjonsavdelinger i en norsk kontekst
Abstract
Denne oppgaven tar for seg anvendelse av strategier for posisjonering av kommunikasjonsavdelinger internt i virksomheter, som beskrevet av Brockhaus og Zerfass (2022). Motivasjonen vår for å skrive denne oppgaven er på bakgrunn av at vi begge to jobber med kommunikasjon i det daglige, og begge har erfart at kommunikasjonsavdelingens anseelse kan variere fra virksomhet til virksomhet. De siste årene har det offentliges bruk av PR- og kommunikasjonstjenester vært gjenstand for stor debatt, og vi har vært nysgjerrige på hvordan kommunikasjonsledere i norske virksomheter opplever at de tilfører verdi og bidrar til forretningsmål, og er ansett i egen virksomhet.
Vår undersøkelse av bruk av strategier for posisjonering av kommunikasjonsavdelinger i Norge viser både likheter og ulikheter sammenlignet med Brockhaus og Zerfass sine (2022) funn. Våre respondenter bruker posisjoneringsteknikker, men ofte uten en bevisst intensjon om å øke eller endre avdelingens posisjon. Et viktig funn er at relasjonsbygging, spesielt med toppledelsen, fremheves som en sentral strategi. Vi observerer også at norske kommunikasjonsledere fokuserer mer på strategisk bruk av kommunikasjon for å oppnå forretningsmessige mål, snarere enn å utvide avdelingens ansvarsområde, eller motarbeide forsøk fra andre som vil utøve innflytelse.
Description
Executive Master of Management i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2023