• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategisk posisjonering av kommunikasjonsavdelinger i en norsk kontekst

Mandal, Maiken Danielsen; Lund, Johanne Meisingset
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MAN 5045_4.pdf (929.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3097255
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [433]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg anvendelse av strategier for posisjonering av kommunikasjonsavdelinger internt i virksomheter, som beskrevet av Brockhaus og Zerfass (2022). Motivasjonen vår for å skrive denne oppgaven er på bakgrunn av at vi begge to jobber med kommunikasjon i det daglige, og begge har erfart at kommunikasjonsavdelingens anseelse kan variere fra virksomhet til virksomhet. De siste årene har det offentliges bruk av PR- og kommunikasjonstjenester vært gjenstand for stor debatt, og vi har vært nysgjerrige på hvordan kommunikasjonsledere i norske virksomheter opplever at de tilfører verdi og bidrar til forretningsmål, og er ansett i egen virksomhet.

Vår undersøkelse av bruk av strategier for posisjonering av kommunikasjonsavdelinger i Norge viser både likheter og ulikheter sammenlignet med Brockhaus og Zerfass sine (2022) funn. Våre respondenter bruker posisjoneringsteknikker, men ofte uten en bevisst intensjon om å øke eller endre avdelingens posisjon. Et viktig funn er at relasjonsbygging, spesielt med toppledelsen, fremheves som en sentral strategi. Vi observerer også at norske kommunikasjonsledere fokuserer mer på strategisk bruk av kommunikasjon for å oppnå forretningsmessige mål, snarere enn å utvide avdelingens ansvarsområde, eller motarbeide forsøk fra andre som vil utøve innflytelse.
Description
Executive Master of Management i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2023
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit