Har medarbeiderens personlighet betydning for opplevelsen av leder sin håndtering av emosjoner?
Abstract
Formålet med denne oppgaven var å undersøke om validering av følelser er en måte for ledere å skape sosiale leder-medarbeider-relasjoner. I tillegg ville vi se på hvordan emosjonsreguleringsstrategier brukt av leder og personlighetstrekk hos medarbeider modererer forholdet mellom validering og sosiale leder-medarbeider-relasjoner.
For å undersøke emosjonsreguleringsstrategier har vi målt kognitiv endring og modifisering av emosjonell respons. Innenfor personlighetstrekk hos medarbeidere har vi kun undersøkt omgjengelighet og ekstroversjon fordi forskning tyder på at disse personlighetstrekkene har størst betydning for leder-medarbeider-relasjoner.
For å undersøke hypotesene gjennomførte vi en kvantitativ studie hvor vi kun hadde selvrapportering fra medarbeidere (n=265) i ulike organisasjoner.
Vi fikk støtte for hypotesen om validering har en positiv sammenheng med SLMR og hypotesen om personlighetstrekket omgjengelighet vil ha en modererende effekt på sammenhengen mellom validering og SLMR, slik at den positive sammenhengen mellom validering og SLMR forsterkes ved høy grad av personlighetstrekket omgjengelighet.
Vi fikk ikke støtte for resterende hypoteser, hvor vi undersøkte om personlighetstrekket ekstroversjon, eller de to emosjonsreguleringstrategiene hadde en modererende effekt på sammenhengen mellom validering og leder-medarbeider-relasjoner.
Description
Executive Master of Management i Human resource management fra Handelshøyskolen BI, 2023