De 4 utfordrende fasene i lederutvikling
Abstract
Oppgaven handler om fagfeltet lederutvikling. Vi har sett på det historiske perspektivet til lederutvikling i norsk sammenheng og forskjeller på interne og eksterne programmer. Dette for å kunne tilstrekkelig drøfte og redegjøre de sentrale spørsmålene med mål om å svare ut vår valgte problemstilling.
Vi har anvendt intervju og kvalitativ metode for å innhente data fra deltakere og utviklere av dette programmet.
I vår drøftingsdel finner vi at det på flere sentrale områder er godt samsvar mellom det forskningen sier er hensiktsmessig om lederutvikling og hvordan DNB har valgt å planlegge, gjennomføre, evaluere og overføre denne kunnskapen tilbake til organisasjonen.
Programmet virker å tilby god ledertrening i deltakernes rolle som ny leder. Når vi ser på den personlige lederutviklingen deltakerne gjennomgår, finner vi allikevel at DNB muligens kan ha gevinster å hente på å evaluere og endre på deler av programmet, i spesielt planleggingsfasen og i fasen som omhandler overføring tilbake til organisasjonen.
Læring er ikke å fantasere om fjerne land, men å bygge en båt og krysse havet. Læring er handling. Moxnes (2000) referert i (Moxnes, 2019, s. 91)
Description
Bacheloroppgave i Bachelor of Management/ Leadership in action fra Handelshøyskolen BI, 2022