Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSiljehaug, Silje Arnesen
dc.date.accessioned2022-12-12T13:43:30Z
dc.date.available2022-12-12T13:43:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3037306
dc.descriptionExecutive Master of Management i Bærekraft i praksis fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractNyhetsbildet i 2022 viser en grå vekst (Stoknes,2020, s.174) som tømmer jorden for knappe ressurser og klimagasser som øker global oppvarming. Utfordringen er å holde denne under 2 grader i tråd med parisavatalen (Ditlev-Simonsen,2022 s.21), men ifølge FNs klimapanel må vi ned i 1,5 grader for å bekjempe nåsituasjonen. (Norsk klimastiftelse, 2018) Videre øker verdens befolkning samt forskjellene mellom rike og fattige, i takt med mangel på rent vann og mat. EU har stort fokus på sirkulær omstilling og regjeringen (2020) vil ha Norge som foregangsland. I den forbindelse får enkeltbedrifter en viktig rolle mot en vekst innenfor jordens tålegrenser, ved å koble ressursbruk fra veksten. (Stoknes, 2019, s. 70) Oppgaven tar for seg en bedrift som blir en viktig del av Norges bidrag mot senkning av klimagassutslipp i en sirkulær omstilling der et fokusområde for å nå klimamålet er å endre fra kjøtt til fisk og plantebasert kost. (Mittenzwei et al., 2019, s 3) Aminor AS, et landbasert oppdrett av flekksteinbit, i Nordland. Bedriften markedsfører seg bærekraftig i lys av at deres drift skåner livet i vann og tilbyr en rødlistet art uten påvirkning på viltbestand. I 2020 analyserte jeg bedriften i faget bærekraft som konkurransefortrinn, hvor de viste en normativ holdning til bærekraft, basert på motivasjon om å minimere skade på eget omdømme. Jeg hadde i 2020 som aksjeeier, tilgang på kvartalsrapporter, investorpresentasjoner og strategiplaner, som dannet grunnlag for analysen den gang i tillegg til deres markedsføring på nett. Jeg vil i år vurdere hvorvidt de har gjort fremskritt siden den gang i en desktopstudie av deres markedsførings tekstlige og visuelle utforming fra 2020 sammenliknet med markedsføring i 2022. Analysene gjøres med bakgrunn i offentlige dokumenter som nettside og investorpresentasjon, da det ikke lykkes forfatteren å oppnå kontakt med bedriftens ledelse eller tilgang på interne dokumenter. Forfatteren tar høyde for at selskapets interne strategier, tiltak og samarbeid om bærekraft, som ikke nevnes i denne analysen, grunnet manglende innsyn, kunne påvirket analysen og sånn sett bidratt til en annen vinkling. Styret besvarte henvendelse om eventuelt samarbeid rundt prosjektoppgaven i 2022, dog noe sent for denne oppgavens del. Etter samtale med veileder vil oppgaven derfor ikke ha et eget metodekapittel, da beskrivelsen av denne som sådan er dekket her. Bærekraft påvirker bedrifter ved bl.a. risiko i form av klima og miljøendringer samt interessenter (Freeman, 1984, s.25) som påvirkes av bedriften, vurderer dens omdømme og påvirker bedriften tilbake. På tross av sterk lovgivning for arbeids- og menneskerett i Norge, påvirker et globalt marked med mange og lange verdikjeder grad av bærekraftighet i produkter og tjenester også «her hjemme». Rana Plaza ulykken i Bangladesh 2014 kostet 1100 mennesker livet og skadet 2400, da en bygning med tekstilarbeidere kollapset etter ledelsen ignorerte varsler, grunnet press om leveringstider til flere av verdens kjente merkevarer. (Ditlev-Simonsen,2022, s.115) Ulykken satte fokus på åpenhet om menneskerett i verdikjeder verden over. I Norge baseres den nært forstående Åpenhetsloven på denne hendelsen og vil påvirke bedrifter med hensyn på arbeid med bærekraft, rapportering og åpenhet om egen påvirkning. Bedrifters rapportering inkluderer i mange tilfeller i manglende grad de sosiale og miljømessige aspektene av bærekraft, dette på tross av at viktige interessenter er opptatt av bedrifters påvirkning på disse. I sin utredning om åpenhet om leverandørkjeder skriver Etikkinformasjonsutvalget (2019, s 106) at OECDs studie om aktsomhetsvurderinger viser at objektive gjennomganger av vesentlige og sannsynlige risikoer for negativ påvirkning på menneskerettigheter oversees. Det er lite praksis om hvordan gjøre aktsomhetsvurderinger med tanke på menneskerettigheter utover 1 ledd i leverandørkjeden. Det er kun 22% i landbrukssektoren som gjør aktsomhetsvurderinger utover bedrifters scope 1. Med formål om å ruste Aminor for å kapitalisere på innføring av bærekrafsstrategi, presenterer oppgaven ulike drivere for bærekrafts rapportering tilknyttet bedriftens påvirkning og viktige interessenters vurdering av vesentlighet. Oppgaven vil foreslå strategiske steg mot implementering av en bærekrafts strategi med fokus på åpenhet og rapportering mot viktige interessenter bedriften kan ha oversett, inkludert forfatteren selv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectbærekraft praksisen_US
dc.titleBærekraftig strategi, åpenhet og rapportering i Aminor ASen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel