Bærekraftig strategi, åpenhet og rapportering i Aminor AS
Abstract
Nyhetsbildet i 2022 viser en grå vekst (Stoknes,2020, s.174) som tømmer jorden
for knappe ressurser og klimagasser som øker global oppvarming. Utfordringen er
å holde denne under 2 grader i tråd med parisavatalen (Ditlev-Simonsen,2022
s.21), men ifølge FNs klimapanel må vi ned i 1,5 grader for å bekjempe nåsituasjonen.
(Norsk klimastiftelse, 2018) Videre øker verdens befolkning samt forskjellene
mellom rike og fattige, i takt med mangel på rent vann og mat. EU har
stort fokus på sirkulær omstilling og regjeringen (2020) vil ha Norge som foregangsland.
I den forbindelse får enkeltbedrifter en viktig rolle mot en vekst innenfor
jordens tålegrenser, ved å koble ressursbruk fra veksten. (Stoknes, 2019, s. 70)
Oppgaven tar for seg en bedrift som blir en viktig del av Norges bidrag
mot senkning av klimagassutslipp i en sirkulær omstilling der et fokusområde for
å nå klimamålet er å endre fra kjøtt til fisk og plantebasert kost. (Mittenzwei et al.,
2019, s 3)
Aminor AS, et landbasert oppdrett av flekksteinbit, i Nordland. Bedriften
markedsfører seg bærekraftig i lys av at deres drift skåner livet i vann og tilbyr en
rødlistet art uten påvirkning på viltbestand. I 2020 analyserte jeg bedriften i faget
bærekraft som konkurransefortrinn, hvor de viste en normativ holdning til
bærekraft, basert på motivasjon om å minimere skade på eget omdømme. Jeg
hadde i 2020 som aksjeeier, tilgang på kvartalsrapporter, investorpresentasjoner
og strategiplaner, som dannet grunnlag for analysen den gang i tillegg til deres
markedsføring på nett. Jeg vil i år vurdere hvorvidt de har gjort fremskritt siden
den gang i en desktopstudie av deres markedsførings tekstlige og visuelle
utforming fra 2020 sammenliknet med markedsføring i 2022.
Analysene gjøres med bakgrunn i offentlige dokumenter som nettside og
investorpresentasjon, da det ikke lykkes forfatteren å oppnå kontakt med
bedriftens ledelse
eller tilgang på interne dokumenter. Forfatteren tar høyde for at
selskapets interne strategier, tiltak og samarbeid om bærekraft, som ikke nevnes i
denne analysen, grunnet manglende innsyn, kunne påvirket analysen og sånn sett
bidratt til en annen vinkling. Styret besvarte henvendelse om eventuelt samarbeid
rundt prosjektoppgaven i 2022, dog noe sent for denne oppgavens del. Etter
samtale med veileder vil oppgaven derfor ikke ha et eget metodekapittel, da
beskrivelsen av denne som sådan er dekket her.
Bærekraft påvirker bedrifter ved bl.a. risiko i form av klima og miljøendringer
samt interessenter (Freeman, 1984, s.25) som påvirkes av bedriften,
vurderer dens omdømme og påvirker bedriften tilbake. På tross av sterk lovgivning
for arbeids- og menneskerett i Norge, påvirker et globalt marked med
mange og lange verdikjeder grad av bærekraftighet i produkter og tjenester også
«her hjemme». Rana Plaza ulykken i Bangladesh 2014 kostet 1100 mennesker
livet og skadet 2400, da en bygning med tekstilarbeidere kollapset etter ledelsen
ignorerte varsler, grunnet press om leveringstider til flere av verdens kjente
merkevarer. (Ditlev-Simonsen,2022, s.115) Ulykken satte fokus på åpenhet om
menneskerett i verdikjeder verden over.
I Norge baseres den nært forstående Åpenhetsloven på denne hendelsen og
vil påvirke bedrifter med hensyn på arbeid med bærekraft, rapportering og
åpenhet om egen påvirkning. Bedrifters rapportering inkluderer i mange tilfeller i
manglende grad de sosiale og miljømessige aspektene av bærekraft, dette på tross
av at viktige interessenter er opptatt av bedrifters påvirkning på disse. I sin
utredning om åpenhet om leverandørkjeder skriver Etikkinformasjonsutvalget
(2019, s 106) at OECDs studie om aktsomhetsvurderinger viser at objektive
gjennomganger av vesentlige og sannsynlige risikoer for negativ påvirkning på
menneskerettigheter oversees. Det er lite praksis om hvordan gjøre
aktsomhetsvurderinger med tanke på menneskerettigheter utover 1 ledd i
leverandørkjeden. Det er kun 22% i landbrukssektoren som gjør
aktsomhetsvurderinger utover bedrifters scope 1.
Med formål om å ruste Aminor for å kapitalisere på innføring av
bærekrafsstrategi, presenterer oppgaven ulike drivere for bærekrafts rapportering
tilknyttet bedriftens påvirkning og viktige interessenters vurdering av vesentlighet. Oppgaven vil foreslå strategiske steg mot implementering av en bærekrafts strategi med fokus på åpenhet og rapportering mot viktige interessenter
bedriften kan ha oversett, inkludert forfatteren selv.
Description
Executive Master of Management i Bærekraft i praksis fra Handelshøyskolen BI, 2022