Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSexe, Grete Chr
dc.contributor.authorSchrader, Charlotte
dc.date.accessioned2022-12-09T10:04:57Z
dc.date.available2022-12-09T10:04:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036963
dc.descriptionExecutive Master of Management i Grønn vekst og konkurransekraft fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractI dag koster klær mindre enn hva det gjorde for ca. 30 år siden. Noe som har resultert i at vi kjøper dobbelt så mye klær nå, enn tidligere. I gjennomsnitt har den norske forbrukeren 359 klesplagg i skapet sitt, hvor hvert femte plagg så å si aldri blir brukt (Ånestad, 2020). Samtidig som klesindustrien overproduserer, er industrien nå en av de mest forurensende og ressurskrevende industriene i verden. De siste årene har det dukket opp innovative og spennende utleieaktører på markedet, hvor visjonen er å ta overskuddslageret å gjøre det om til business for utleie. I denne oppgaven har vi fulgt med på et pågående forskningsprosjekt, støttet av Norges Forskningsråd og sett nærmere på lønnsom og bærekraftig verdiskapning FJONG får fra strategitiltakene innenfor grønn vekst. Med utgangspunkt i tilgjengelig informasjon og intervjuresultater fra arbeidspakken to (2), del B, bruker vi Trappemodellen (Stoknes, 2020) for grønn og sunn vekst, for så å identifisere nye muligheter for omstilling for FJONG. Med dette som utgangspunkt benytter vi videre rammeverktøy til Business Model Canvas (Osterwalder & Pigneur, 2010) sammen med Ten Types of Innovation (A Deolitte Business, u.å.) for å identifisere grønn vekst strategier. Trappemodellens sunnvekststrategier viser potensialet for hva som er mulig med tiltakene; ny B2B forretningsmodell, nye sirkulære-tjenester i produktporteføljen, driftsstrukturelle IT investeringer, grønn innkjøpspolicy og integrert samfunnstriangels betydning hos FJONG. Med utgangspunkt i teori og våre antagelser skissert i modellen bør FJONG kunne oppnå ytterligere grønn verdiskapning, da gevinstpotensialet er så mye større for et selskap som allerede har en grønn profil. Selv definerer Fjong definerer seg som «moteriktig sirkulærøkonomi» (Regnskap Norge, 2019). For å vise tiltakenes effekt, setter vi forretningsmodellen tilbake inn i lerretet til Osterwalder & Pigneur (2010), og avslutter med å utvikle en innovativ og ny forretningsmodell som gjør det lettere og ivaretar lønnsom og bærekraftig verdiskaping mellom FJONG og deres B2B partnere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectgrønn vekst konkurransekraften_US
dc.titleHvilke faktorer skal til for å ha lønnsomt og bærekraftig verdiskaping mellom FJONG og deres B2B partnere?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel