Ledelse av lærings - og læreplanarbeid
Abstract
Høle barne- og ungdomsskule er en 1-10 skole med til sammen 143 elever og 31 ansatte.
I planleggingen og i implementeringen av fagfornyelsen av vi brukt Udir sin kompetansepakke, fagfornyelsen. Personalet er gjort kjent med sitt nye oppdrag og nye arbeidsmetoder. Personalet har reflektert individuelt og i grupper for å utvikle ny praksis. Høsten 2021 gjennomførte vi en ståstedsanalyse som er vårt utgangspunkt for vår analyse om profesjonsutvikling og profesjonssamarbeid på Høle skole:
Helhetsperspektivet og evaluering av ledelsen
Læreplanarbeid
Elevenes motivasjon, underveisvurdering og læring
Profesjonsutvikling og skoleutvikling
Klasseledelse
Disse fem områdene er kategorisert i tre nivåer: Mindre god, god og fremragende. De er satt inn i et SWOT-skjema. Resultatene viser variasjon i kvalitet mellom indikatorene i vår analyse.
I del 2 har vi redegjort for teorigrunnlaget for profesjonelt lærende fellesskap (PLF), og lagt vekt på de områdene innenfor PLF som er basert på resultatene av vår SWOT-analyse.
Felles visjoner og mål
Pågående utforsking - refleksiv praksis
Skoleutvikling med fokus på elevenes læring
Støttende kulturer og samarbeid for kollektiv læring
Sterkt lederskap med støttende og delt ledelse
Vår analyse viser at i implementeringen av fagfornyelsen bør ledelsen gjeninnføre skolevandring. Lærerne må oppleve refleksiv praksis og deltakelse i alle våre utviklingsprosesser. Endringene omfatter kollektiv utvikling, evaluering av elevenes læringsprosesser, sterkt lederskap med støttende og delt ledelse og utvikle ny praksis. Dette må til for å nå vårt hovedmål, nemlig at etablering av PLF skal øke elevenes læring.
Description
Executive Master of Management i Ledelse av lærings - og læreplanarbeid fra Handelshøyskolen BI, 2022