Ledelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3034000Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne prosjektoppgaven tar for seg arbeidet med et utviklingsprosjekt for å forbedre den profesjonelle læringskulturen i møte med elever med traumer. Prosjektet ser hovedsakelig på den ledelsesmessige siden ved dette: i hvilken grad kan leder påvirke de ansatte og læringskulturen. Antagelsen er at ved å lykkes i dette, vil arbeidet også komme elevene til gode. Denne antagelsen støttes av både teori og praktiske erfaringer som kommer frem underveis i oppgaven.
Prosjektet bygger på et teoretisk fundament der særlig lærende ledelse, teori om læringskultur og selvbestemmelsesteori står sentralt. Videre beskriver oppgaven rammebetingelser, kartlegging og metode for prosjektet. Deretter beskriver og drøfter oppgaven en rekke tiltak som ble gjort for å utvikle en bedre læringskultur. Avslutningsvis følger en overordnet evaluering og refleksjon.
Prosjektoppgaven viser at det er en rekke ting ledere kan gjøre for å utvikle en bedre læringskultur samtidig som man jobber med en vanskelig sak. Samtidig viser også oppgaven enkelte ledelsesmessige feil eller unnlatelser som kan tjene som læring til fremtidig arbeid med å bygge gode læringskulturer i andre sammenhenger.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Ledelse av utviklings og - endringsarbeid fra Handelshøyskolen BI, 2022