Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkarre, Fredrik
dc.date.accessioned2022-11-22T13:01:23Z
dc.date.available2022-11-22T13:01:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3033424
dc.descriptionExecutive Master of Management i Digitalisering og ledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractGjennom faget «Digitalisering og ledelse» ved Handelshøyskolen BI 2021/2022 har studentene blir trent til å evaluere egen digital modenhet, diskutere hva digitalisering av skolen er, og hvorfor det er viktig, men vanskelig. Mine intensjoner med å melde meg på selve kurset var nok litt på siden av hva innholdet faktisk var, det må jeg ta på egen kappe. Gjennom året har vi jobbet med flere utviklingsprosjekt og digitalisering av undervisningen har vært ett av dem. Etter en pandemi preget av digital undervisning føler nok lærerne seg litt låst i den digitale lærerrollen og vi ser eksempler på at praksis har fryst litt. Mitt mål med endringsprosjektetr har vært, og vil fortsette å være neste (og kommende skoleår) å utvikle den digitale didaktikken som bedrives i klasserommene. Jeg ønsker at vi felles skaper underivsning som låser opp de muligheter som ligger i digitale læremidler, fremfor å «sette strøm på boka», som jeg opplever at praksis er i stor grad nå. Jeg hadde nok alt for høye målsettinger da vi i fellesskap med digitale veiledere på skolen identifiserte to utfordringer, A) lærernes teknologiske kompetanse og B) Lærernes forståelse av digital didaktikk. Jeg tenkte oppriktig at så lenge lærerne får noe innføring i bruken, vil de bli trygge nok til å gå lengre ut av komfortsonen og utfordre egen praksis. Jeg tok feil. Gjennom bruk av utviklingstid har vi jobbet med forståelse av digital modenhet, digital didaktikk gjennom SAMR metoden og hatt forventninger om at lærerne skal utfordre etter hvert egen praksis ved bruk av pedagogisk analyse. Det har vært i siste fase av aksjonene at vi har sett usikkerheten komme hos lærerne. Vi måtte derfor nedjustere kravene inneværende skoleår og sette gjensidige forventninger mellom lærerne og ledelsen til utvikling av digital didaktikk. Vi ser at vi må jobbe med isolert med digital didaktikk for å løse utfordring B, og ikke kjøre flere utviklingsområder samtidig. Samtidig må vi klare å skape en sterkere visjon om hva forbedret digital didaktikk innebærer og hvordan læreren og eleven får økt utbytte av arbeidet. Kurset og arbeid med aksjonsprosesser har vært lærerikt, men vi ser behovet for videre arbeid, men ser også gevinster i at vi ikke fikk ønsket effekt omgående. Vi som lærere, ledere og organisasjon vokser på disse erfaringene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigitalisering ledelseen_US
dc.titleDigitalisering og ledelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel