• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalisering og ledelse

Skarre, Fredrik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MAN5177_3.pdf (531.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3033424
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [439]
Abstract
Gjennom faget «Digitalisering og ledelse» ved Handelshøyskolen BI 2021/2022

har studentene blir trent til å evaluere egen digital modenhet, diskutere hva

digitalisering av skolen er, og hvorfor det er viktig, men vanskelig.

Mine intensjoner med å melde meg på selve kurset var nok litt på siden av hva

innholdet faktisk var, det må jeg ta på egen kappe.

Gjennom året har vi jobbet med flere utviklingsprosjekt og digitalisering av

undervisningen har vært ett av dem. Etter en pandemi preget av digital

undervisning føler nok lærerne seg litt låst i den digitale lærerrollen og vi ser

eksempler på at praksis har fryst litt. Mitt mål med endringsprosjektetr har vært,

og vil fortsette å være neste (og kommende skoleår) å utvikle den digitale

didaktikken som bedrives i klasserommene. Jeg ønsker at vi felles skaper

underivsning som låser opp de muligheter som ligger i digitale læremidler,

fremfor å «sette strøm på boka», som jeg opplever at praksis er i stor grad nå.

Jeg hadde nok alt for høye målsettinger da vi i fellesskap med digitale veiledere

på skolen identifiserte to utfordringer, A) lærernes teknologiske kompetanse og B)

Lærernes forståelse av digital didaktikk. Jeg tenkte oppriktig at så lenge lærerne

får noe innføring i bruken, vil de bli trygge nok til å gå lengre ut av komfortsonen

og utfordre egen praksis. Jeg tok feil. Gjennom bruk av utviklingstid har vi jobbet

med forståelse av digital modenhet, digital didaktikk gjennom SAMR metoden og

hatt forventninger om at lærerne skal utfordre etter hvert egen praksis ved bruk av

pedagogisk analyse. Det har vært i siste fase av aksjonene at vi har sett

usikkerheten komme hos lærerne. Vi måtte derfor nedjustere kravene inneværende

skoleår og sette gjensidige forventninger mellom lærerne og ledelsen til utvikling

av digital didaktikk. Vi ser at vi må jobbe med isolert med digital didaktikk for å

løse utfordring B, og ikke kjøre flere utviklingsområder samtidig. Samtidig må vi

klare å skape en sterkere visjon om hva forbedret digital didaktikk innebærer og

hvordan læreren og eleven får økt utbytte av arbeidet. Kurset og arbeid med

aksjonsprosesser har vært lærerikt, men vi ser behovet for videre arbeid, men ser

også gevinster i at vi ikke fikk ønsket effekt omgående. Vi som lærere, ledere og

organisasjon vokser på disse erfaringene.
Description
Executive Master of Management i Digitalisering og ledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit