Digitalisering og ledelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3033424Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom faget «Digitalisering og ledelse» ved Handelshøyskolen BI 2021/2022
har studentene blir trent til å evaluere egen digital modenhet, diskutere hva
digitalisering av skolen er, og hvorfor det er viktig, men vanskelig.
Mine intensjoner med å melde meg på selve kurset var nok litt på siden av hva
innholdet faktisk var, det må jeg ta på egen kappe.
Gjennom året har vi jobbet med flere utviklingsprosjekt og digitalisering av
undervisningen har vært ett av dem. Etter en pandemi preget av digital
undervisning føler nok lærerne seg litt låst i den digitale lærerrollen og vi ser
eksempler på at praksis har fryst litt. Mitt mål med endringsprosjektetr har vært,
og vil fortsette å være neste (og kommende skoleår) å utvikle den digitale
didaktikken som bedrives i klasserommene. Jeg ønsker at vi felles skaper
underivsning som låser opp de muligheter som ligger i digitale læremidler,
fremfor å «sette strøm på boka», som jeg opplever at praksis er i stor grad nå.
Jeg hadde nok alt for høye målsettinger da vi i fellesskap med digitale veiledere
på skolen identifiserte to utfordringer, A) lærernes teknologiske kompetanse og B)
Lærernes forståelse av digital didaktikk. Jeg tenkte oppriktig at så lenge lærerne
får noe innføring i bruken, vil de bli trygge nok til å gå lengre ut av komfortsonen
og utfordre egen praksis. Jeg tok feil. Gjennom bruk av utviklingstid har vi jobbet
med forståelse av digital modenhet, digital didaktikk gjennom SAMR metoden og
hatt forventninger om at lærerne skal utfordre etter hvert egen praksis ved bruk av
pedagogisk analyse. Det har vært i siste fase av aksjonene at vi har sett
usikkerheten komme hos lærerne. Vi måtte derfor nedjustere kravene inneværende
skoleår og sette gjensidige forventninger mellom lærerne og ledelsen til utvikling
av digital didaktikk. Vi ser at vi må jobbe med isolert med digital didaktikk for å
løse utfordring B, og ikke kjøre flere utviklingsområder samtidig. Samtidig må vi
klare å skape en sterkere visjon om hva forbedret digital didaktikk innebærer og
hvordan læreren og eleven får økt utbytte av arbeidet. Kurset og arbeid med
aksjonsprosesser har vært lærerikt, men vi ser behovet for videre arbeid, men ser
også gevinster i at vi ikke fikk ønsket effekt omgående. Vi som lærere, ledere og
organisasjon vokser på disse erfaringene.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Digitalisering og ledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022