Hvordan er ansattes opplevde psykologiske kapital, etter en periode med mange endringer?
Abstract
I dagens samfunn har endring og usikkerhet blitt normen. Dette betyr at man trenger ansatte som er tilpasningsdyktige og takler endringer og nye krav. Ansatte trenger altså ikke bare kunnskap og kompetanse, men en ekstra ressurs. Psykologisk kapital er en slik ressurs. Psykologisk kapital ser ikke bare på hva den ansatte kan, men hvem den ansatte er. Det er definert fire positive ressurser som utgjør psykologisk kapital; mestringstro, håp, optimisme og robusthet. Hver for seg er ressursene viktige, men sammen utgjør de en kjernekonstruksjon. Ressursene er basert på teori og forskning, og de kan måles, utvikles og har betydning for prestasjoner på arbeidsplassen. Det er gjort mye forskning på ansattes psykologiske kapital det siste tiåret. Forskningen viser at organisasjoner blant annet kan oppnå ansatte som yter høyt, er endringsdyktige, og har organisasjonstilhørighet og jobbtilfredshet, gjennom å utvikle disse ressursene. Denne oppgaven svarer, gjennom empirisk forskning, på forskningsspørsmålet: «Hvordan er ansattes opplevde psykologiske kapital, etter en periode med mange endringer?»
For å besvare spørsmålet er forskningen gjennomført som en kvalitativ studie, gjennom semi-strukturerte intervjuer. Funnene er analysert og sammenstilt med relevant teori innenfor fagområdet. Studien er gjennomført i en mellomstor norsk kommune, etter en periode med mange endringer.
Funnene peker mot at ansatte har relativ høy opplevd psykologisk kapital, etter en periode med mange endringer. I studien kom det frem at ansatte har psykologisk kapital innenfor alle de fire ressursene, og at ressursene har synergier på hverandre. Resultatene tyder på at organisasjonens ansatte har blitt styrket av erfaringene fra en utfordrende periode, og at ansattes opplevde psykologiske kapital er en viktig årsak til dette.
Description
Executive Master of Management i Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi fra Handelshøyskolen BI, 2022