• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Vi selger ikke cola, Liksom.» En studie av måling og evaluering av forskningskommunikasjon i Norge.

Andreassen, Kim Einar; Wolden, Grete
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Oppgaven.pdf (539.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3032480
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [439]
Abstract
I denne oppgaven undersøker vi gjeldende praksis for måling og evaluering av

forskningskommunikasjon i Norge.

Måling og evaluering er helt avgjørende for strategisk kommunikasjonsarbeid.

Undersøkelser har likevel vist at kommunikasjonsfolk sjeldent evaluerer effekten

av arbeidet sitt. Det finnes lite informasjon om hvilke rutiner norske

forskningsinstitusjoner har får måling og evaluering av forskningskommunikasjon

– til tross for at antallet forskningskommunikatører har vokst betydelig det siste

tiåret, og til tross for de høye ambisjonene som uttrykkes for

forskningskommunikasjon.

Vi har tatt utgangspunkt i sentrale teorier om måling og evaluering av

kommunikasjonseffekter, og sett dem i sammenheng med forskning på motiver

for forskningskommunikasjon og forskningskommunikasjonens effekter på

individ- og samfunnsnivå. Vi har ønsket å kartlegge gjeldende praksis for måling

og evaluering, hvilke barrierer som hindrer denne praksisen, og hvordan

forskningskommunikatører kan overkomme barrierene.

For å klare det, har vi gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer med til

sammen 13 praktikere og eksperter. Vi har også brukt en sekundærkilde i form av

en medieanalyse som delvis er basert på kvantitative data.

Funnene våre antyder at norske forskningskommunikatører sjeldent måler

effekten av arbeidet sitt. Målinger som gjennomføres, er i stor grad tellinger av

produsert kommunikasjon. Vi ser også at sentrale teorier og rammeverk for

måling og evaluering av kommunikasjon ikke fungerer like godt på

forskningskommunikasjon. Vi observerer et gap mellom teori og praksis, og en

manglende bevissthet rundt de ulike definisjonene av forskningskommunikasjon

og rundt motivene for forskningskommunikasjonen.
Description
Executive Master of Management i PR-ledelse og strategisk og strategisk kommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2022
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit