«Vi selger ikke cola, Liksom.» En studie av måling og evaluering av forskningskommunikasjon i Norge.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3032480Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven undersøker vi gjeldende praksis for måling og evaluering av
forskningskommunikasjon i Norge.
Måling og evaluering er helt avgjørende for strategisk kommunikasjonsarbeid.
Undersøkelser har likevel vist at kommunikasjonsfolk sjeldent evaluerer effekten
av arbeidet sitt. Det finnes lite informasjon om hvilke rutiner norske
forskningsinstitusjoner har får måling og evaluering av forskningskommunikasjon
– til tross for at antallet forskningskommunikatører har vokst betydelig det siste
tiåret, og til tross for de høye ambisjonene som uttrykkes for
forskningskommunikasjon.
Vi har tatt utgangspunkt i sentrale teorier om måling og evaluering av
kommunikasjonseffekter, og sett dem i sammenheng med forskning på motiver
for forskningskommunikasjon og forskningskommunikasjonens effekter på
individ- og samfunnsnivå. Vi har ønsket å kartlegge gjeldende praksis for måling
og evaluering, hvilke barrierer som hindrer denne praksisen, og hvordan
forskningskommunikatører kan overkomme barrierene.
For å klare det, har vi gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer med til
sammen 13 praktikere og eksperter. Vi har også brukt en sekundærkilde i form av
en medieanalyse som delvis er basert på kvantitative data.
Funnene våre antyder at norske forskningskommunikatører sjeldent måler
effekten av arbeidet sitt. Målinger som gjennomføres, er i stor grad tellinger av
produsert kommunikasjon. Vi ser også at sentrale teorier og rammeverk for
måling og evaluering av kommunikasjon ikke fungerer like godt på
forskningskommunikasjon. Vi observerer et gap mellom teori og praksis, og en
manglende bevissthet rundt de ulike definisjonene av forskningskommunikasjon
og rundt motivene for forskningskommunikasjonen.
Beskrivelse
Executive Master of Management i PR-ledelse og strategisk og strategisk kommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2022