Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndreassen, Kim Einar
dc.contributor.authorWolden, Grete
dc.date.accessioned2022-11-17T13:28:50Z
dc.date.available2022-11-17T13:28:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3032480
dc.descriptionExecutive Master of Management i PR-ledelse og strategisk og strategisk kommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker vi gjeldende praksis for måling og evaluering av forskningskommunikasjon i Norge. Måling og evaluering er helt avgjørende for strategisk kommunikasjonsarbeid. Undersøkelser har likevel vist at kommunikasjonsfolk sjeldent evaluerer effekten av arbeidet sitt. Det finnes lite informasjon om hvilke rutiner norske forskningsinstitusjoner har får måling og evaluering av forskningskommunikasjon – til tross for at antallet forskningskommunikatører har vokst betydelig det siste tiåret, og til tross for de høye ambisjonene som uttrykkes for forskningskommunikasjon. Vi har tatt utgangspunkt i sentrale teorier om måling og evaluering av kommunikasjonseffekter, og sett dem i sammenheng med forskning på motiver for forskningskommunikasjon og forskningskommunikasjonens effekter på individ- og samfunnsnivå. Vi har ønsket å kartlegge gjeldende praksis for måling og evaluering, hvilke barrierer som hindrer denne praksisen, og hvordan forskningskommunikatører kan overkomme barrierene. For å klare det, har vi gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer med til sammen 13 praktikere og eksperter. Vi har også brukt en sekundærkilde i form av en medieanalyse som delvis er basert på kvantitative data. Funnene våre antyder at norske forskningskommunikatører sjeldent måler effekten av arbeidet sitt. Målinger som gjennomføres, er i stor grad tellinger av produsert kommunikasjon. Vi ser også at sentrale teorier og rammeverk for måling og evaluering av kommunikasjon ikke fungerer like godt på forskningskommunikasjon. Vi observerer et gap mellom teori og praksis, og en manglende bevissthet rundt de ulike definisjonene av forskningskommunikasjon og rundt motivene for forskningskommunikasjonen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectPR ledelse strategisk kommunikasjon public relationen_US
dc.title«Vi selger ikke cola, Liksom.» En studie av måling og evaluering av forskningskommunikasjon i Norge.en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel