Stereotypisering av sosiale grupper. Er det akseptabelt og hva er konsekvensene?
Abstract
Stereotypisering er en vanlig generalisering. Vi mennesker trekker raske
slutninger, lager historier i hodene våre og fortolker uten nærmere vurderinger.
Etter publiserte artikler og forskningsfunn om at "fattige" oppfattes som mer
varme og snillere enn "rike", ville vi undersøke nærmere om stereotypisering av
sosiale grupper i det norske samfunnet.
I et samfunnsperspektiv er det ulike sosiale grupper som hver og en av oss
identifiserer oss med, i større eller mindre grad. Vi gjennomførte et
kvasieksperiment ved hjelp av en spørreundersøkelse, og tok utgangspunkt i
sosiale grupper og deres sosioøkonomiske status. De to sosiale gruppene ble
benyttet som uavhengige variabler, og grad av stereotypisering ble benyttet som
avhengig variabel. Det interessante er om vi fant en direkte effekt, og om studien
vår understøtter eller avviker fra tidligere forskningsfunn.
Problemstillingen er i hvilken grad det forekommer stereotype oppfatninger av
sosiale grupper med dårlig versus god økonomi i Norge. Vi ser om det
forekommer stereotypisering av gruppene mot dimensjoner som varme, dyktighet
og iherdighet. Videre tester vi om respondentenes egenvurderte økonomi, inntekt
og opplevd grad av makt har en effekt, og om det er eventuelle sammenhenger.
Resultatene er sterke, og vi har interessante funn. Mulige forklaringer, feilkilder
og oppfordring til videre studier, basert på våre metodiske begrensninger, belyses
i rapporten.
Description
Executive Master of Management i Påvirkninger og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2022