Fra beslutningstaking til meningsskaping - hvordan fortolkninger påvirker endringsprosesser
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke betydningen av
meningsskaping under radikale endringer, og hvordan dette påvirket deltagernes
rolleforståelse og gjennomføring av endringsprosessen.
Empiri knyttet til endringsledelse trekker frem meningsskaping som et viktig
prinsipp for at endringer skal lykkes, og beskriver hvordan dette legger grunnlaget
for hvordan ledere skaper tydelig retning, strategier og tidlig og bred involvering
for å skape engasjement og eierskap for endringen. Vi har delt opp oppgaven ved
å skille mellom toppledelsen, mellomlederne og den operative tjenesten, som vi
refererer til som de ansatte.
I oppgaven tar vi utgangspunkt i en case fra Oslo kommune. Caset er et prosjekt
som heter Fundament og som startet i 2018 i Utdanningsetaten. Fundament hadde
to mål: andelen ungdom som fullførte og besto skulle øke, og det skulle etableres
en modell for tverrfaglig samarbeid på tvers av sektorer. Prosjektet fremsto som
en radikal endringsprosess som beskrev store endringer i hvordan skole og bydel
skulle samarbeide og koordinere tjenestene sine opp mot ungdom med komplekse
utfordringer.
Vi har gjennomført intervjuer av toppledelse, mellomledere og ansatte i operativ
tjeneste. Vi har kodet og analysert intervjuene ut fra SDI-metoden og grounded
theory.
Det fremstår tydelig at mangelen på konsensus i toppledelsen, og mangel på en
visjon for prosjektet gir følgefeil gjennom hele prosjektet. Dette påvirker i stor
grad hvordan endringen utvikler seg, og forplanter seg nedover i organisasjonen.
Meningsskapingen blir tilfeldig, og overlatt til den ene aktøren som forstår
endringen gjennom sitt narrativ. Det gjør radikale endringer til et vanskelig
oppdrag når de skal utføres.
Description
Executive Master of Management i Endringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022