Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlaussen, Ragnhild
dc.contributor.authorSkar, Cecilie Kjølnes
dc.date.accessioned2022-11-02T14:07:41Z
dc.date.available2022-11-02T14:07:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029655
dc.descriptionExecutive Master of Management i Teamledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractVi har studert en toppstyrt strategisk endringsprosess i en hierarkisk organisasjon for å undersøke hvordan ledere skaper og formidler mening til en endringsprosess. Vårt case er prosjektet “Helsefremmende praksis i barnehager i Groruddalen” som skal endre praksis og prosedyrer knyttet til kosthold og fysisk aktivitet i barnehager. Innenfor rammen av hermeneutisk metode har vi gjennomført kvalitative intervjuer med sju respondenter i bydeler i Groruddalen. Intervjuene er transkribert, kodet og analysert. For å kunne utforske problemstillingen har vi fordypet oss i teori om ulike perspektiver på sensemaking og sensegiving, hvordan bevisstheten i en organisasjon i endring går fra en diskursiv til en praktisk bevissthet; hvordan rammer og omdefinering av rammer er sentrale elementer i meningsdannelse i en endringsprosess. Vi har også sett særlig på teori om henholdsvis topplederes og mellomlederes sentrale roller i strategiske endringsprosesser, særlig knyttet til hvordan de skaper og formidler mening. Funnene viser hvordan toppledelsen i starten av endringsprosessen skapte mening knyttet til endringen, gjennom å innse behov for endring og fastsette mål, samt ved å reflektere rundt egen rolle i endringen. Toppledelsen formidlet behovet og visjon for endringsprosessen til mellomledere og øvrig organisasjon. Mellomledernes meningsdannelse bestod i å bearbeide toppledelsens meningsformidling samt å reflektere rundt sin egen rolle som endringsleder. Mellomlederen ga mening til endringsprosessen overfor ansatte ved å knytte det overordnede budskapet til praktiske, pedagogiske og personlige rammer. Mens budskapet i toppledelsens kommunikasjon hadde særlig fokus på hva om skulle endres og hvorfor, hadde mellomlederne fokus på hvord n det skulle gjøres, og sistnevnte var derfor avgjørende for å realisere den strategiske endringen. Vi har vist hvordan meningsdannelse skapes i en syklisk prosess mellom nivåene i organisasjonen, og at lederes refleksjon rundt egen rolle påvirkes av responsen deen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectendringsledelse ledelse endringen_US
dc.titleHvordan skaper og formidler ledere mening i en endringsprosess?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel