Hvordan skaper og formidler ledere mening i en endringsprosess?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3029655Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi har studert en toppstyrt strategisk endringsprosess i en hierarkisk organisasjon for å undersøke hvordan ledere skaper og formidler mening til en endringsprosess. Vårt case er prosjektet “Helsefremmende praksis i barnehager i Groruddalen” som skal endre praksis og prosedyrer knyttet til kosthold og fysisk aktivitet i barnehager. Innenfor rammen av hermeneutisk metode har vi gjennomført kvalitative intervjuer med sju respondenter i bydeler i Groruddalen. Intervjuene er transkribert, kodet og analysert.
For å kunne utforske problemstillingen har vi fordypet oss i teori om ulike perspektiver på sensemaking og sensegiving, hvordan bevisstheten i en organisasjon i endring går fra en diskursiv til en praktisk bevissthet; hvordan rammer og omdefinering av rammer er sentrale elementer i meningsdannelse i en endringsprosess. Vi har også sett særlig på teori om henholdsvis topplederes og mellomlederes sentrale roller i strategiske endringsprosesser, særlig knyttet til hvordan de skaper og formidler mening.
Funnene viser hvordan toppledelsen i starten av endringsprosessen skapte mening knyttet til endringen, gjennom å innse behov for endring og fastsette mål, samt ved å reflektere rundt egen rolle i endringen. Toppledelsen formidlet behovet og visjon for endringsprosessen til mellomledere og øvrig organisasjon. Mellomledernes meningsdannelse bestod i å bearbeide toppledelsens meningsformidling samt å reflektere rundt sin egen rolle som endringsleder. Mellomlederen ga mening til endringsprosessen overfor ansatte ved å knytte det overordnede budskapet til praktiske, pedagogiske og personlige rammer.
Mens budskapet i toppledelsens kommunikasjon hadde særlig fokus på hva om skulle endres og hvorfor, hadde mellomlederne fokus på hvord
n det skulle gjøres, og sistnevnte var derfor avgjørende for å realisere den strategiske endringen.
Vi har vist hvordan meningsdannelse skapes i en syklisk prosess mellom nivåene i organisasjonen, og at lederes refleksjon rundt egen rolle påvirkes av responsen de
Beskrivelse
Executive Master of Management i Teamledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022