• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vestre Toten Ungdomsskole

Aaser, Monika Libak; Brandt, Maria Renate; Moshagen, Kristin Stavik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
PROSJEKTOPPGAVEN.docx 1.pdf (411.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3029642
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [434]
Abstract
Denne oppgaven handler om hva som påvirker mellomlederes forutsetninger for å

fungere som endringsagenter ved multiple endringer, og er et casestudie av en fusjon av

to ungdomsskoler som nå utgjør Vestre Toten ungdomsskole (VTU). Problemstillingen er

viktig fordi det i eksisterende forskning finnes lite litteratur på hvordan multiple

endringer påvirker hvordan mellomlederne håndterer rollen som endringsagent

(Rydland, 2020). Vi har benyttet en kvalitativ tilnærming der vi ved hjelp av

semistrukturerte intervjuer og skriftlig materiale har innhentet informasjon som kan

belyse problemstillingen vår.

Vi har valgt å definere inspektører og trinnledere som organisasjonens mellomledere og

rektor som toppleder. I teoridelen har vi sett på mellomledere i et historisk perspektiv,

mellomlederes ulike roller, mellomledere som endringsagenter og mellomledere i lys av

Kotter, Lewin og multiple endringer.

Ved analyse av materialet fant vi fire hovedområder som har hatt betydning for

mellomlederne ved VTU i deres rolle som endringsagenter ved gjennomføring av

multiple endringer:

1. Mellomleders egen sensemaking-prosess

2. Mellomleders egen læring

3. Mellomleder som mottaker av endring

4. Grad av rolleklarhet og øvrige organisatoriske rammer

Videre identifiserte vi en rekke faktorer som påvirket mellomlederes forutsetninger for å

kunne fungere som endringsagenter ved multiple endringer. Våre funn sammenfaller i

stor grad med det som er beskrevet i teori og forskning for alle typer endringer, men

multiple endringer skiller seg spesielt ut ved at de medfører økt kompleksitet og større

krav til mellomlederens og organisasjonens endringskapasitet.

På bakgrunn av relevant teori og caset fra VTU kan vi identifisere noen sentrale

forutsetninger for at mellomledere skal kunne fungere som endringsagenter:

● Mellomleders egen sensemakingsprosess danner grunnsteinen for deres virke

som endringsagenter og har avgjørende betydning for hvordan de utfører alle de

ulike ansvarsområdene knyttet til endringen.

1

● Involvering, mulighet for å gi tilbakemeldinger og medvirke ut fra egne interesser

ser ut til å være en nøkkel til tilfredshet, selv når avgjørelser ikke blir som man

ønsker.

● Implisitte og eksplisitte forventninger fra ledere og medarbeidere samt

rollebeskrivelser og organisasjonsstruktur ser ut til å være av betydning for

hvordan mellomledernes tolker sin egen rolle.

● Det er en mulig sammenheng mellom delegering av ansvar og myndighet til

mellomlederrollen og deres mulighet for innflytelse og påvirkningskraft som

endringsagenter.

● For å finne sin plass som endringsagent og skape mening i en kontekst av

multiple endringer, må mellomledere ta seg tid til å reflektere og organisasjonen

bør legger til rette for systematisk læring og erfaringsutveksling.

● Det er et klokt grep å benytte eksterne konsulenter for å styrke kompetansen til

mellomlederne innen endringsledelse. Når konsulenter benyttes som rådgivere

og ikke endringsagenter, kan det ivareta forankring av endringsoppgavene og

utgjøre en investering i kunnskap (hos mellomlederne) som kan bli nyttig i

fremtiden.

● For at endringsagentene skal kunne holde tritt med stadig nye oppgaver og krav

som oppstår ved multiple endringer, bør ulike former for erfaringsutveksling og

evaluering trolig skje systematisk og kontinuerlig.
Description
Executive Master of Management i Endringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit