Investeringsanalyse av drivstoffanlegg til helikopter på sykehus i Vestre Viken
Abstract
Vestre Viken helseforetak, heretter også Vestre Viken HF eller Vestre Viken, er det eneste helseforetaket med medisinsk sørge-for-ansvar for en luftambulanse avdeling, uten drivstoffanlegg ved noen av sine sykehus. Luftambulansen tilknyttet Vestre Viken er lokalisert med base på Ål.
Mangelen på tilgang til drivstoff ved eget sykehus medfører at Ål-maskinen, heretter kalt 1-3, har unødvendig tid ute av beredskap, det vil si uten mulighet til å ta på seg nye oppdrag. Samtlige piloter og leger ved luftambulansetjenesten som vi har vært i kontakt med sier at det burde være mulig å fylle drivstoff ved et eller flere av sykehusene i Vestre Viken. Det pekes på at mulighet for å fylle drivstoff ved sykehuset vil medføre færre bevegelser, mindre støy, mindre tapt arbeidstid og mer tid i beredskap.
luftambulansen er en akuttmedisinsk ressurs med et høyt medisinskfaglig nivå. Samtidig skal tjenesten bidra til å oppfylle sentrale helsepolitiske mål, som lik tilgjengelighet av helsetjenester uavhengig av bosted.
Med drivstoffanlegg på Drammen sykehus vil 1-3 ha minimum 828,3 mer beredskapstimer på de 33 årene vi har fastsatt levetiden til drivstoffanlegget. Ved drivstoffanlegg på Ringerike sykehus vil 1-3 ha minimum 640,2 mer beredskaps timer. Dersom det hadde vært drivstoffanlegg på begge sykehus ville dette generert minimum 1468,5 mer timer i beredskap for å redde liv og helse totalt for 1-3.
For å verdsette disse timene man kan redde liv og helse i kroner, kan man ta utgangspunkt i verdien av et statistisk liv som er ca. 34 millioner kr i 2021 (NOU 2022: 3, 2022, s. 57). Dersom bare et liv hadde blitt reddet i løpet av de 1468,5 timene man får mer over 33 år, vil investering av drivstoffanlegg på begge sykehusene være lønnsomt. Beslutningen om investering i drivstoffanlegg burde dermed være veldig enkel. Det er den likevel ikke og vi skal her gjøre en økonomisk analyse av investering av drivstoffanlegg.
Våre beregninger tilsier at investering ved begge sykehus vil være lønnsomt dersom det er 22,2 leveår tjent i løpet av investeringsperiodene. Henholdsvis 15,3 leveår tjent for Drammen og 6,9 leveår tjent for Ringerike. I tillegg har vi de kvalitative aspektene ved investeringen som medfører økt kvalitet i tjenesten og at det er mer attraktivt å lande på sykehus med drivstoff tilknyttet landingsplassen.
Description
Executive Master of Management i Økonomi for beslutningstakere fra Handelshøyskolen BI, 2022