Finansiell strategi
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3029558Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fagerhult Group er et av Europas ledende belysningsselskaper. Det er representert i over 28 land spredt rundt i verden, men med tyngden til konsernet er innenfor Europas grenser. Konsernet ble børsnotert i mai 1997 og har utvidet gruppen med stadig nye selskaper opp igjennom årene. Dette har gitt konsernet den posisjonen det har i markedet i dag. Med et sterkt ønske og visjon om å forbedre hverdagen til mennesker gjennom bedre lys, er konsernet satt sammen av nøye gjennomtenkte selskaper som utfyller hverandre og styrker dets markedsposisjon.
Et børsnotert selskap som Fagerhult Group handles på Mid Cap-listen på Nasdaq i Stockholm. Det skal derfor være mulig å sette en prislapp på selskapet i form av en aksjekurs. Det er derimot en rekke faktorer og utenforstående antagelser som danner en aksjekurs. Elementer som risiko, omsetning, investering, etterspørsel og markedsposisjon er kun noen eksempler på hva som påvirker en aksjekurs. Så hvordan prises egentlig dette?
Det har i denne oppgaven blitt gjennomført en grundig analyse av konsernet for å kunne estimere de faktorene som utgjør en aksjekurs. Dette har bidratt til å kunne belyse noen av de mest usikre momentene i en kontantstrøm. Når man så skal prøve å si noe om fremtidig aksjekurs og utviklingen til et selskap, blir utfordringene desto større. Hvilke forutsetninger har man for å kunne lage en prognose for fremtidige kontantstrømmer?
Som investor vil det være naturlig å stille seg spørsmålet om hvilke vurderinger som bør tas dersom man skal kjøpe, holde eller selge aksjene sine i et selskap. Det vil være vesentlig å gjøre seg opp en mening om fremtidsutsiktene til selskapet man vurderer. Aksjekursene svinger daglig og gjennom et år kan variasjonen være stor. Så hva bør man i så fall vektlegge ved en slik vurdering?
Beskrivelse
Executive Master of Management i Finansiell Strategi fra Handelshøyskolen BI, 2022