• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Sense of Us

Maske, Ragnhild; Løken, Charlotte Spro; Aldrin, Joachim Viktor
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MAN51061_10.pdf (1.331Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3029229
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [462]
Abstract
Denne prosjektoppgaven dreier seg om identitetsledelse i en virksomhet i sterk vekst. Vi ønsker i denne oppgaven å se på om det utøves identitetsledelse i Norsk helsenett (heretter omtalt som NHN) på nåværende tidspunkt, og spesielt interessant er dette da virksomheten har et strategisk mål om å skape en felles identitet for sine medarbeidere, og oppgaven undersøker om virksomheten er klar for dette eller om det må fokuseres på lederutvikling ved igangsetting. Fokus i oppgaven er mellomledere i virksomheten. Disse sitter nært medarbeider og har en viktig rolle for å skape sosial identitet. Vi har tatt utgangspunkt i sosial identitetsteori, og fokuserte på Haslams fire dimensjoner for identitetsledelse; 1) Ledere som gruppeprototyper – Being one of us, 2) Ledere som gruppemestre – Doing it for us, 3) Ledere som entreprenører av identitet – Crafting a sense of us og 4)Leder som forankrer av identitet – Making us matter. Dette ledet oss til hovedhypotesen: Ledere i Norsk helsenett utøver identitetsledelse, der utøvelse av de fire dimensjonene danner underhypotesene. Vi har kort vært innom, og bekreftet gjennom teori og andre studier, to tilleggshypoteser/forutsetninger om at felles identitet kan bygges gjennom identitetsledelse og at forskningen er overførbar til Norske forhold og trolig NHN. Oppgaven har i utgangspunktet en kvantitativ tilnærming og hypoteser ble testet gjennom spørreundersøkelser sendt ut til samtlige 81 mellomledere. Ved bruk av Likert-skala basert på Identity Leadership Inventory har man også noe mulighet til kvalitativ drøfting av svarene. Responsen ble for lav for å gi et signifikant utvalg, men for vårt utvalg måtte vi falsifisere to av fire underhypoteser. Dersom resultatene er gjeldende for resten av virksomheten gir det likefult et positivt bilde av virksomhetens egnethet for å gå videre med å skape en felles identitet, dog med noe aktiv ledelsestrening på et par identifiserte områder.
Description
Executive Master of Management i Consulting fra Handelshøyskolen BI, 2022
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit