En studie av hvordan en sportslig dokumentarserie kan påvirke en merkevare
Abstract
Utgangspunktet for denne bacheloroppgaven er fremveksten av sportslige
dokumentarserier. I løpet av de siste 10 årene har vi observert en rekke sportslige
merkevarer i hovedfokus i slike dokumentarserier. Formålet med denne studien blir
derfor å finne ut hvordan sportslige dokumentarserier påvirker dokumentarobjektet.
For å kartlegge dette har vi valgt å ta utgangspunkt i Netflix-dokumentaren Drive
to Survive som følger Formel 1 tett gjennom flere sesonger. Dette la grunnlaget for
at vi kunne danne oss følgende problemstilling:
«Hvordan har Netflix-dokumentaren Drive to Survive påvirket merkevaren Formel
1?»
Gjennom denne problemstillingen skal vi undersøke hvordan Drive to Survive har
påvirket seernes tilfredshet, lojalitet, assosiasjoner, følelser og holdninger til
Formel 1. Vi skal også definere hva Drive to Survive har gjort med Formel 1 sitt
omdømme.
Studien har blitt gjennomført ved hjelp av en kvantitativ metode med et deskriptivt
design. Vi har laget en spørreundersøkelse bestående av 30 gjennomtenkte
spørsmål slik at vi kan besvare problemstillingen på en god og effektiv måte.
Spørreundersøkelsen ble hovedsakelig distribuert på det sosiale mediet Twitter
hvor vi fikk god hjelp av både bekjente og fremmede til å nå så mange som mulig.
Spørreundersøkelsen fikk tilslutt 795 respondenter, noe som la grunnlaget for en
representativ og valid analyse. Gjennomføringen av analysen skjedde i
analyseverktøyet JMP.
Gjennom bruk av JMP har vi testet totalt 5 hypoteser vi på forhånd hadde dannet
oss. Analyseresultatene viser tydelig at Drive to Survive har hatt en positiv effekt
på merkevaren Formel 1. Seerne av Netflixdokumentaren har blitt mer lojale,
utviklet mer positive assosiasjoner, fått sterkere og mer positive følelser og utviklet
bedre holdninger til Formel 1. Analysen avdekker også at Formel 1 har fått et bedre
omdømme gjennom Drive to Survive.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022