Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNygaard, Kristoffer Benjamin
dc.contributor.authorEriksen, Nicolas Einrem
dc.date.accessioned2022-10-28T11:07:47Z
dc.date.available2022-10-28T11:07:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028834
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne bacheloroppgaven er fremveksten av sportslige dokumentarserier. I løpet av de siste 10 årene har vi observert en rekke sportslige merkevarer i hovedfokus i slike dokumentarserier. Formålet med denne studien blir derfor å finne ut hvordan sportslige dokumentarserier påvirker dokumentarobjektet. For å kartlegge dette har vi valgt å ta utgangspunkt i Netflix-dokumentaren Drive to Survive som følger Formel 1 tett gjennom flere sesonger. Dette la grunnlaget for at vi kunne danne oss følgende problemstilling: «Hvordan har Netflix-dokumentaren Drive to Survive påvirket merkevaren Formel 1?» Gjennom denne problemstillingen skal vi undersøke hvordan Drive to Survive har påvirket seernes tilfredshet, lojalitet, assosiasjoner, følelser og holdninger til Formel 1. Vi skal også definere hva Drive to Survive har gjort med Formel 1 sitt omdømme. Studien har blitt gjennomført ved hjelp av en kvantitativ metode med et deskriptivt design. Vi har laget en spørreundersøkelse bestående av 30 gjennomtenkte spørsmål slik at vi kan besvare problemstillingen på en god og effektiv måte. Spørreundersøkelsen ble hovedsakelig distribuert på det sosiale mediet Twitter hvor vi fikk god hjelp av både bekjente og fremmede til å nå så mange som mulig. Spørreundersøkelsen fikk tilslutt 795 respondenter, noe som la grunnlaget for en representativ og valid analyse. Gjennomføringen av analysen skjedde i analyseverktøyet JMP. Gjennom bruk av JMP har vi testet totalt 5 hypoteser vi på forhånd hadde dannet oss. Analyseresultatene viser tydelig at Drive to Survive har hatt en positiv effekt på merkevaren Formel 1. Seerne av Netflixdokumentaren har blitt mer lojale, utviklet mer positive assosiasjoner, fått sterkere og mer positive følelser og utviklet bedre holdninger til Formel 1. Analysen avdekker også at Formel 1 har fått et bedre omdømme gjennom Drive to Survive.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectmarkedsføring markedsføringsledelseen_US
dc.titleEn studie av hvordan en sportslig dokumentarserie kan påvirke en merkevareen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel