Hvordan eWOM i sosiale medier positivt kan påvirke adopsjonsprosessen til en produktinnovasjon
Abstract
Dette studiet er blitt utarbeidet med et eksplorerende og deskriptivt
undersøkelsesdesign, og er inndelt i syv hoveddeler som først presenterer
utarbeidet problemstilling, som videre underbygges av relevant teori og forskning.
Bacheloroppgaven er inspirert av forskningsartikkelen Millennials Use of Social
Media in Product Innovation Purchasing Process utarbeidet av Kijek, Angowski,
og Skrzypek, som omfatter unge forbrukeres anvendelse av SoMe fungerende
som informasjonskanal før kjøp av produktinnovasjoner. Videre har vi også hentet
inspirasjon fra ytterligere studier, forskning og teori. Sammen er disse lagt til
grunn for vår studie.
Oppgaven utforsker hvordan elektronisk vareprat i sosiale medier positivt kan
påvirke adopsjonsprosessen til en produktinnovasjon. Elektronisk vareprat,
heretter også eWOM, er en sentral bidragsyter til spredd informasjon fra ulike
brukere. Studiet tar for seg et variert mangfold av teorier og modeller som
anvendes særlig gjennom et teoretisk rammeverk. Formålet med oppgaven er å
undersøke hvorvidt eWOM har en positiv påvirkning til adopsjon ved en
produktinnovasjon hos forbrukeren, samt skape forståelse av hvordan dette
eventuelt oppstår. Analysen er både kvalitativ og kvantitativ. Bakgrunnen for
denne beslutningen bunner ut i et ønske om å skape en bredere forståelse av hva
vi forsker på og gå mer inn i dybden. Forskningsdesignene som er valgt, og som
videre skal benyttes i dette studiet, er eksplorerende og deskriptivt design.
Funnene fra spørreundersøkelsen og dybdeintervjuene vil presenteres, før
hypotesene testes i analysedelen. Videre vil funnene analyseres både deskriptivt
og gjennom det statistiske analyseprogrammet SAS JMP. Dette vil analyseres ved
bruk av t-test, Pearson koeffisientanalyse og Spearman`s korrelasjonsanalyse.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022